گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

تشکیل پرونده جدید علیه دینا قالیباف، روزنامه‌نگار بازداشتی در اوین

همزمان با ممانعت از آزادی دینا قالیباف از زندان اوین -به‌رغم تودیع قرار وثیقه و صدور قرار آزادی- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد علیه این روزنامه‌نگار پرونده‌ای جدید تشکیل داده است.

میزان، خبرگزاری قوه قضاییه، با انتشار خبری پرابهام، بدون نام بردن از نرگس محمدی مدعی شد در فایل صوتی منتشرشده از این زندانی سیاسی، خانم محمدی ادعایی «کذب و دروغ» مبنی بر «تجاوز» به دینا قالیباف را مطرح کرده است.

این در حالی است که نرگس محمدی، روز یکشنبه ۲اردیبهشت۱۴۰۳ (۲۱آوریل۲۰۲۴) در فایلی صوتی که در شبکه‌های اجتماعی این برنده نوبل صلح منتشر شد، گفت: «ساعتی پیش، دینا قالیباف را با تنی کبود و روایت تعرض جنسی وارد بند زنان زندان اوین کردند». «تعرض جنسی» عینا تعبیری است که دینا قالیباف نیز یک روز پیش از بازداشت، در صفحه ایکسش از برخورد گشت ارشاد با او روایت کرده بود. صفحه ایکس دینا قالیباف پس از بازداشت از دسترس خارج شد.

با این وجود، خبرگزاری قوه قضاییه، مدعی شد: «دینا قالیباف نزد مقام قضایی ادعای مطرح‌شده مبنی بر تجاوز به وی را تکذیب» کرده است. این ادعا در شرایطی مطرح شد که اساسا دینا قالیباف و نرگس محمدی روایتی از تجاوز مطرح نکرده بودند.

همزمان وبسایت ایران‌وایر به نقل از منابع خود نوشت، روز دوشنبه ۳اردیبهشت (۲۲آوریل)، به‌رغم تودیع قرار وثیقه، مقام‌های قضایی آزادی دینا قالیباف را منوط به تعهد دادن در دادسرا مبنی بر کذب خواندن روایت تعرض جنسی ماموران در مترو و کذب خواندن روایت خانم نرگس محمدی کردند. در پی عدم پذیرش این درخواست، قرار آزادی دینا قالیباف لغو و او به زندان اوین بازگردانده شد.

در پایان خبر منتشر شده در خبرگزاری قوه قضاییه آمده است: «پس از انجام تحقیقات و احراز ادعای کذب دینا قالیباف، پرونده قضایی جدیدی علیه وی تشکیل شده است». این بخش از خبر میزان نیز دارای ابهام است.

دینا قالیباف، روز سه‌شنبه ۲۸فرودین، یک روز پس از روایت ضرب‌وجرح و تعرض جنسی ماموران گشت ارشاد در مترو، در خانه‌اش در تهران بازداشت شد. او پس از بازداشت به «نشر اکاذیب با هدف تشویش اذهان عمومی» موضوع ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی و «تمرد از فرمان پلیس» موضوع ماده ۶۰۷ از این قانون متهم شد.

قوه قضاییه درشرایطی مدعی تشکیل پرونده «جدید» علیه دینا قالیباف به اتهام انتشار مطالب «کذب» است که پیش‌تر اساسا پرونده با همین عنوان علیه این روزنامه‌نگار تشکیل شده بود.