گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

محکومیت مریم شکرانی، روزنامه‌نگار، در دادگاه تجدید نظر نقض شد

شعبه ۶۹ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، حکم صادرشده در دادگاه بدوی علیه مریم شکرانی را نقض و این روزنامه‌نگار را از اتهام انتسابی تبرئه کرد. خانم شکرانی به‌دلیل انتشار توییتی درباره آرمیتا گراوند، به جزای نقدی محکوم شده بود.

رضا شفاخواه، وکیل مریم شکرانی، روز ۳۰اردیبهشت۱۴۰۳ (۱۹می۲۰۲۴)، با انتشار این خبر در صفحه ایکس خود نوشت، دادگاه تجدید نظر حکم صادرشده علیه موکلش را نقض و او را از اتهامات انتسابی تبرئه کرده است.

پیش‌تر شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کیفری دو تهران ویژه کارکنان دولت، مریم شکرانی را به اتهام «نشر اکاذیب با هدف تشویش اذهان عمومی» موضوع ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی، به شش میلیون جزای نقدی محکوم کرده بود. به نوشته رضا شفاخواه، این حکم به دلیل نوشتن توییت «نگذاشتند از کودک وطن‌مان بنویسم» توسط مریم شکرانی درباره حادثه جان‌باختن «آرمیتا گراوند» علیه این روزنامه‌نگار صادرشده بود.

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ساکن تهران بود که روز یک اکتبر۲۰۲۳ (۹مهر۱۴۰۲)، در پی حادثه‌ای در متروی این شهر ابتدا به کما رفت و ۲۸ روز بعد رسانه‌های جمهوری اسلامی از «درگذشت» او خبر دادند. رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی عامل جان‌باختن آرمیتا گراوند را «برخورد سر به سکوی مترو در پی افت فشار خون» معرفی کردند که شماری از رسانه‌ها مانند گاردین، رادیو فردا و ایران‌وایر به نقل از شاهدان عینی عامل برخورد سر آرمیتا گرواند به سکوی مترو را درگیری فیزیکی یک مامور «حجاب‌بان» با این کودک به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری عنوان کردند.

در پی این رویداد شماری از روزنامه‌نگاران به دلیل انتشار توییت‌هایی در این ارتباط به محاکم قضایی احضار شدند. در دادگاه‌های برگزارشده علیه این روزنامه‌نگاران دست‌کم سه روزنامه‌نگار به نام‌های مریم شکرانی، زینب رحیمی و سارا معصومی در پرونده‌هایی جداگانه و با اتهاماتی مشابه، به حبس، جزای نقدی و محرومیت از حرفه روزنامه‌نگاری محکوم شدند.