گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

گزارش کمیته مستقل حقیقت یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل منتشر شد

کمیته مستقل حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل، روز جمعه ۸مارس۲۰۲۴ (۱۸اسفند۱۴۰۲)، گزارش اولیه خود درباره موارد نقض حقوق شهروندان ایرانی در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی، را منتشر کرد. یافته‌های این گزارش نشان داد، در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته، جمهوری اسلامی بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه را به‌دلیل انجام وظایف حرفه‌ای خود بازداشت و یا تحت تعقیب قضایی قرار داده است.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در گزارش اولیه خود نوشت، جمهوری اسلامی ایران در جریان سرکوب اعتراضات زن، زندگی، آزادی در سال ۲۰۲۲، با «موارد جدی نقض حقوق بشر» مرتکب «جنایات علیه بشریت» شده است.

در صفحه ۱۴، بند ۸۳ از این گزارش۲۰ صفحه‌ای، پژوهشگران کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل نوشتند، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، ۳۱ روزنامه‌نگار را در جریان اعتراضات بازداشت کردند. این گزارش اثبات کرد، در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی، مجموعا بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ توسط حکومت جمهوری اسلامی به دلیل پوشش خبری اعتراضات، انتشار گزارشات پژوهشی، مصاحبه با آسیب‌دیدگان این رویداد یا ابراز عقایدشان بازداشت یا تحت پیگرد قضایی قرار گرفته و محکوم شدند.

در بند ۸۴ این گزارش، کمیته حقیقت‌یاب با اشاره به گسترش ابعاد سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران به خارج از ایران، تایید کرد که جمهوری اسلامی «روزنامه‌نگاران و سایر کارمندان شاغل در رسانه‌های خارج از کشور، از جمله کسانی که در بی‌بی‌سی فارسی، تلویزیون ایران اینترنشنال، صدای آمریکا، ایران‌وایر و دویچه وله کار می‌کنند را مورد آزار، تهدید و ارعاب قرار داده است».

همزمان یافته‌های این گزارش نشان داد، نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی شماری از اعضای خانواده‌های اهالی رسانه‌های خارج از کشور را احضار، تهدید و در مواردی بازداشت کرده‌ است تا با تشدید فشار امنیتی بر آنها مانع از پوشش خبری اعتراضات توسط اعضای رسانه‌های خارج از کشور شود.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در این گزارش نوشت، روزنامه‌نگاران -به‌ویژه روزنامه‌نگاران زن- به طور فزاینده‌ای در معرض حملات اینترنتی قرار گرفته‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش، کمیته حقیقت‌یاب با نام بردن از «الهه محمدی»، «نیلوفر حامدی» و «نازیلا معروفیان»، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با هدف مخفی کردن حقیقت جان باختن «ژینا-مهسا امینی»، اقدام به بازداشت این سه زن روزنامه‌نگار -که اقدام به اطلاع‌رسانی در این ارتباط کرده بودند- کرده است.

برای خواندن تمامی جزئیات گزارش کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل بر روی لینک کلیک کنید.