گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

گزارش ماهانه سرکوب رسانه و روزنامه‌نگاران در ماه ژانویه ۲۰۲۴

این گزارش آماری، اولین شماره از گزارشات ماهانه سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات (Defending Free Flow of Information) در سال ۲۰۲۴ است؛ گزارشی شامل داده‌های مربوط به سرکوب رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و شهروندخبرنگاران در ایران در دوره زمانی ۱ژانویه۲۰۲۴ تا ۳۱ژانویه۲۰۲۴ (۱۱دی۱۴۰۲ – ۱۱بهمن۱۴۰۲).

این گزارش شامل دو بخش است؛ آمارهای سرکوب جریان آزاد اطلاعات و وقایع‌نگاری اختلال در اطلاع‌رسانی در ایران.

یافته‌های این گزارش بر پایه گفت‌وگوی دفاع از جریان آزاد اطلاعات با منابع آگاه، گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های همکار[۱]، اظهارات مقام‌ها و رسانه‌های دولتی و تحلیل آماری داده‌های جمع‌آوری‌شده، تدوین شده است.

آمارها و رویدادهای ثبت‌شده در این گزارش، تنها شامل داده‌هایی است که دفاع از جریان آزاد اطلاعات امکان جمع‌آوری، راستی‌آزمایی و مستندکردن آن را داشته است. به‌دلیل سازوکار چندلایه سرکوب در ایران، احتمالا موارد نقض حق دسترسی آزاد شهروندان ایرانی به اطلاعات و شمار رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و شهروندخبرنگارانی که در معرض سرکوب توسط جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌اند، بیشتر از آمارها و رویدادهای ثبت شده در این گزارش است.

بر پایه رویدادهای مستندشده توسط سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات، طی دوره زمانی ۱ژانویه۲۰۲۴ تا ۳۱ژانویه۲۰۲۴ (۱۱دی۱۴۰۲ – ۱۱بهمن۱۴۰۲)، مجموعا ۲۵ روزنامه‌نگار یا مدیرمسئول رسانه -شامل شش زن و ۱۹ مرد- تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

تنها طی ۳۱ روز، سه روزنامه‌نگار بازداشت شدند، یک روزنامه‌نگار برای اجرای حکم زندان دستگیر شد و چهار روزنامه‌نگار در پرونده‌های جداگانه مجموعا به سه سال زندان، ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی، دو سال تبعید، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی محکوم شدند.

در پرونده‌های تشکیل‌شده و یا احکام صادرشده علیه روزنامه‌نگاران در ماه ژانویه، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» با ۱۰ تکرار، «تبلیغ علیه نظام» با چهار تکرار، «کشف حجاب» با دو تکرار، «توهین به رهبری» با یک تکرار و «افشای اسناد طبقه‌بندی شده» با یک تکرار، اتهامات تکرارشده در پرونده‌ها و احکام صادرشده علیه روزنامه‌نگاران بودند.

طی ماه ژانویه ۲۰۲۴، دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی برای هشت روزنامه‌نگار قرار مجرمیت صادر کردند، علیه پنج روزنامه‌گار و یا مدیرمسئول رسانه، اعلام جرم شد، اموال یک روزنامه‌نگار مصادره شد و نهادهای امنیتی اقدام به ضبط لوازم شخصی یک روزنامه‌نگار دیگر کردند.

مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی، طی ماه ژانویه، دست‌کم ۱۸ تخلف را علیه روزنامه‌نگاران زندانی ثبت کردند؛ شش مورد محرومیت روزنامه‌نگاران زندانی از ملاقات و یا تماس تلفنی با خانواده، دو مورد حبس در شرایط غیرانسانی، دو مورد محروم کردن روزنامه‌نگار بازداشتی از داشتن وکیل، دو مورد عدم ارائه حکم قضایی هنگام بازداشت، دو مورد نگهداری زندانی بیش از مدت قانونی در بازداشت موقت، دو مورد اعمال شکنجه روحی و در دو مورد حبس کردن روزنامه‌نگار بازداشتی در سلول انفرادی به مدت طولانی.

در ژانویه ۲۰۲۴، رسانه‌ها و مدیران مسئولان آن نیز ماهی دشوار را سپری کردند. به دستور کارگروه مصادیق مجرمانه، پایگاه خبری ـ تحلیلی دیدارنیوز -به‌عنوان اولین رسانه در سال ۲۰۲۴- فیلتر شد.

در این ماه دست‌کم ۱۳ روزنامه و وبسایت خبری تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند، علیه چهار رسانه ثبت شکایت شد، دادگاه‌های مطبوعات هشت رسانه را مجرم شناختند و دو رسانه در دادگاه‌های تشکیل‌شده تبرئه شدند.

گزارش ماه ژانویه ۲۰۲۴، در ۳۸ صفحه تدوین شده. برای دسترسی به تمامی جزئیات به فایل پی‌دی‌اف مراجعه کنید.