گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

کیمیا فتحی‌زاده، خبرنگار، به دادگاه کیفری سیرجان احضار شد

کیمیا (زهرا) فتحی‌زاده، خبرنگار ساکن تهران، برای روز ۱۸فوریه۲۰۲۴ (۲۹بهمن۱۴۰۲) به شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان سیرجان، احضار شد.

به گزارش دفاع از جریان آزاد اطلاعات، کیمیا فتحی‌زاده، در این پرونده به «نشر اکاذیب»، موضوع ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی متهم شده است؛ پرونده‌ای که در پی انتشار گزارشی توسط این روزنامه‌نگار درباره منابع مالی ساخت خانه‌ای مجلل در سیرجان -که ادعا شده توسط نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی با منابع مالی معدن گل گوهر ساخته شده و در اختیار دادستان سابق سیرجان قرار گرفته- علیه کیمیا فتحی‌زاده تشکیل شده است. 

به گفته یک منبع مطلع، پس انتشار این گزارش، ماموران پلیس فتا با مراجعه به خانه کیما فتحی‌زاده در تهران، اقدام به تفتیش خانه و ضبط برخی لوازم شخصی او از جمله موبایل این خبرنگار کرده‌اند.

این منبع مطلع در ادامه گفت، کیمیا فتحی‌زاده، خبرنگار وبسایت اشکان‌نیوز است. او پس از انتشار گزارشی درباره منابع ساخت خانه‌ای مجلل در سیرجان که ادعا شده، شهباز حسین‌پور، نماینده این شهرستان در مجلس با اعمال نفوذ هزینه ساخت آن را از منابع معدن گل‌ گوهر تامین کرده و در اختیار محسن نیک‌روز، دادستان سابق سیرجان و رئیس کنونی حفاظت اطلاعات دادگستری کرمان قرار داده، تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

بر پایه پرونده‌های مستندشده توسط سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات، از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی، مجموعا ۳۹ روزنامه‌نگار یا مدیرمسئول رسانه تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند. از این تعداد هفت تن را زنان تشکیل می‌دهند. طی این مدت، نسرین حسنی در بجنورد، کیمیا فتحی‌زاده در سیرجان، الهه رمضان‌پور در گرگان، پریسا صالحی، الهه محمدی، نیلوفر حامدی و شهرزاد همتی در تهران، روزنامه‌نگاران زنی بودند که تحت پیگرد قضایی (ثبت شکایت، تشکیل پرونده، صدور و اجرای حکم زندان) قرار گرفتند.