گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

ژینا مدرس گرجی، روزنامه‌نگار، مجموعا به ۲۱ سال زندان محکوم شد

شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج، ژینا مدرس گرجی، روزنامه‌نگار ساکن سنندج و فعال حقوق زنان، را مجموعا به ۲۱ سال زندان و حبس در تبعید در همدان محکوم کرد.

شبکه حقوق بشر کردستان با انتشار این خبر نوشت، ژینا مدرس گرجی به اتهام «تشکیل دستە و گروە غیرقانونی با هدف براندازی نظام» به ۱۰ سال، بابت اتهام «همکاری با گروه‌ها و دول متخاصم» به ۱۰ سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده است. دادگاه همچنین این روزنامه‌نگار را به حبس در تبعید در همدان محکوم کرده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۱۰ سال از حکم زندان صادرشده قابل‌اجرا خواهد بود.

دادگاه انقلاب سنندج همچنین در بخش دیگری از همین پرونده، اتهام «نشر اکاذیب و تحریک مردم به اعمال خشونت‌آمیز»، را در صلاحیت دادگاه کیفری اعلام و پرونده را به دادگاه کیفری دو سنندج ارسال کرده است.

شبکه حقوق بشر کردستان بر پایه دادنامه صادرشده، مصادیق اتهامات مطرح شده علیه ژینا مدرس‌ گرجی را «تاسیس انجمن ژیوانو با ایدئولوژی فمینیستی و با هدف براندازی»، «شرکت هدفمند در تجمعات و بیان نمودن شعارهای ساختار شکنانه»، «ارتباط پیوسته با عناصر ضدانقلاب»، «شرکت در کنفرانس‌ها و کارگاه های آموزشی بین‌المللی»، «نشر مطالب در فضای مجازی و انجام مصاحبه با رسانه‌های خارج از کشور در جهت سیاه‌نمایی اوضاع کشور و متشنج کردن فضای جامعه در برهه حساس پس از فوت مهسا امینی» عنوان کرده است.

ژینا مدرس‌ گرجی که سابقه همکاری با روزنامه‌های اعتماد، شهروند و نشریات کُردی را دارد، اولین بار ۳۰شهریور۱۴۰۱ (۲۱سپتامبر۲۰۲۲) همزمان با اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، توسط ماموران امنیتی اداره اطلاعات در یکی از خیابان‌های سنندج و با اعمال خشونت بازداشت شد. مدرس گرجی پس از تحمل ۴۲ بازداشت موقت با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. میزان این وثیقه بعدها با تفهیم اتهامات جدید به یک میلیارد تومان افزایش یافت.

ژینا مدرس‌ گرجی دومین بار ۲۱فروردین۱۴۰۲ (۱۰آوریل۲۰۲۳) توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد، حدود یک ماه را در سلول انفرادی سپری کرد و نهایتا پس از تحمل ۸۴ روز بازداشت موقت با تودیع قرار وثیقه پنج میلیارد تومانی آزاد شد.