گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

پس از ۲۲ روز؛ دیده‌بان ایران رفع فیلتر شد

وب‌سابت خبری-تحلیلی دیده‌بان ایران که روز ۱۱ اردیبهشت۱۴۰۳ (۳۰آوریل۲۰۲۴)، فیلتر و از دسترس مخاطبان خارج شده بود، پس از ۲۲ روز بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفت.

سعید سیف، مدیر مسئول دیده‌بان ایران، با انتشار توییتی در صفحه کاربری‌اش در ایکس، نوشت: «امروز بعد از ۲۲روز سایت دیدبان ایران رفع فیلتر شد.» آقای سیف در این توییت با انتقاد از عدم حمایت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از این رسانه، اعلام کرد که این نهاد صنفی «حتی در حد یک تلفن برای سرسلامتی» پرونده فیلتر دیده‌بان ایران را پیگیری نکرد.

دیده‌بان ایران پس از هشت سال پیش فعالیت روز ۱۱ اردیبهشت۱۴۰۳ (۳۰آوریل۲۰۲۴)، فیلتر و از دسترس مخاطبان خارج شد. سعید سیف، یک روز پس از فیلترشدن این وب‌سایت در صفحه کاربری‌اش در ایکس، اعلام کرد: «دیروز عصر در یک اقدام غیرمنتظره سایت ⁧دیدبان ایران⁩ بدون اطلاع قبلی فیلتر شد.» او در ادامه این توییت نوشت: «‏هنوز هیچ نهادی مسئولیت ⁧فیلترینگ⁩ را به عهده نگرفته است.»

مدیر مسئول دیده‌بان ایران در توییتی دیگر درباره دلیل عدم پذیرش مسئولیت از سوی نهادهای نظارتی و دریافت نکردن حکم قضایی در ارتباط با فیلتر شدن این وب‌سایت نوشت: «پس از اعتراض‌های ۱۴۰۱، تمام خبرگزاری‌ها مستقیم در اختیار ابرآروان قرار گرفتند» و «این قرار دادن سرورها بدون اطلاع رسانه و بر اساس دستور در اختیار ابرآروان» زمینه را برای فیلتر کردن رسانه‌ها «از همان جا» و بدون «دستور قضایی» مهیا کرد.

این توییت ساعتی بعد از صفحه ایکس سعید سیف حذف شد. ابرآروان شرکتی فعال در حوزهٔ فناوری ابری است که کار خود را از سال ۱۳۹۴ آغاز کرده است. این شرکت خردادماه سال گذشته توسط ایالات متحده آمریکا به دلیل مشارکت در «محدودسازی اینترنت» در ایران تحریم شد. همچنین ابرآروان مدتی توسط اتحادیه اروپا نیز به دلایلی مشابه مورد تحریم قرار گرفت؛ اما فروردین‌ماه امسال این تحریم لغو شد.