گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

نگرانی از سرنوشت محمد میرقاسم‌زاده در پنجمین روز از بازداشت

به‌رغم گذشت پنج روز از زمان بازداشت «محمد میرقاسم‌زاده»، روزنامه‌نگار ساکن صومعه‌سرا، کماکان نهاد بازداشت‌کننده مانع از تماس تلفنی او با خانواده‌اش می‌شود. 

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده آقای قاسم‌زاده، این روزنامه‌نگار از زمان بازداشت با نزدیکانش تماس نگرفته و نهادهای امنیتی و قضایی استان گیلان نیز به‌رغم پیگیری‌های خانواده، از پاسخگویی درباره سرنوشت او امتناع می‌کنند.

محمد میرقاسم‌زاده، خبرنگار و مدیر مسئول پایگاه خبری «صومعه‌سرا نیوز» است. او روز ۲۷نوامبر۲۰۲۳ (۶آذر۱۴۰۲) توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این فعال رسانه‌ای پیش از بازداشت بارها توسط ماموران وزارت اطلاعات به دلیل «تحقیق بر روی پرونده فساد مالی یک مقام دولتی»، تهدید شده بود.

بازداشت این روزنامه‌نگار و خودداری نهاد بازداشت‌کننده از اطلاع‌رسانی درباره وضعیت این شهروند در حالی وارد پنجمین روز شده است که مطابق ماده ۵۰ آیین دادرسی کیفری، «شخص تحت نظر می‌تواند به وسیله تلفن یا هر وسیله ممکن، افراد خانواده یا آشنایان خود را از تحت نظر بودن آگاه کند و ضابطان نیز مکلفند مساعدت لازم را در این خصوص به عمل آورند.»

همچنین مطابق ماده ۳۲ قانون اساسی و ماده ۴۶ آیین دادرسی کیفری، پرونده شهروند بازداشت‌شده باید در کمتر از ۲۴ ساعت به مراجع قضایی منتقل شود. این در حالی است مقام‌های قضایی استان گیلان از انتقال پرونده محمد قاسم‌زاده به این نهاد ابراز بی‌اطلاعی و از پاسخگویی شفاف درباره سرنوشت این روزنامه‌نگار خودداری می‌کنند.