گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

مجتبی رحیمی، خبرنگار، به دادگاه احضار شد

شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو قزوین با ارسال ابلاغیه‌ای، مجتبی رحیمی، خبرنگار حوزه اقتصادی را روز  ۲خرداد۱۴۰۳ (۲۲می۲۰۲۴)، برای رسیدگی به اتهامات انتسابی احضار کرد.

بر پایه ابلاغیه‌ای که مجتبی رحیمی در صفحه کاربری‌اش در ایکس منتشر کرده است، شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو قزوین، این خبرنگار را به «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی» موضوع ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی و «نشر اکاذیب از طریق سامانه‌های رایانه‌ای» موضوع ماده ۷۴۶ از این قانون متهم کرده است. مجتبی رحیمی همچنین متهم به در اختیار داشتن «وسایل دریافت از ماهواره و تجهیزات» شده است.

مجتبی رحیمی در توییتی که به همراه ابلاغیه‌اش منتشر کرده، نوشته است: «پرونده‌ام در سال ۱۴۰۱ که شامل عفو شده بود را مجددا باز کردند. با اتهامات اجتماع و تبانی و نشر اکاذیب دوباره باید به دادگاه بروم.»

مجتبی رحیمی، اسفندماه سال گذشته خورشیدی (۳مارس۲۰۲۴) نیز با انتشار توییتی از تهدید به تشکیل پرونده جدید علیه خود توسط قوه قضاییه ایران خبر داده بود. او با انتشار تصویری از پیامک معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه که حاوی هشدار این نهاد درباره حذف مطالب انتقادی و تهدید به تشکیل پرونده قضایی بود، نوشته بود: «نوشتم مجلس برای مردم است و این پیام آمد و تهدید برای پرونده‌سازی جدید. دیگر حتی گفتن از مردم هم جرم است.»

مجتبی رحیمی یکی از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده همزمان با اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در سال ۲۰۲۲ است. او در این پرونده دو ماه بازداشت موقت را تحمل کرد. نهایتا پس از صدور بخشنامه «عفو و کاهش مجازات عمومی» در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ (۱۱فوریه۲۰۲۳)، پرونده مجتبی رحیمی مختومه شد.