گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

علی مصلحی، روزنامه‌نگار، تحت تاثیر برخوردهای فراقانونی دچار سکته مغزی شد

علی (عباسعلی) مصلحی وادقانی -که هفته گذشته برای اجرای حکم زندان احضار شده بود- تحت تاثیر فشار روانی ناشی از برخوردهای فراقانونی با این روزنامه‌نگار دچار سکته مغزی شده و اکنون در بیمارستان بستری است.

یکی از نزدیکان علی مصلحی با اعلام این خبر به «دفاع از جریان آزاد اطلاعات» (DeFFI) گفت: «علی مصلحی به‌دلیل فشار روانی ناشی از صدور حکم سنگین زندان علیه او، محروم شدن از دادرسی منصفانه و توقیف شدن خانه‌اش توسط قوه قضاییه، دچار سکته مغزی شده و در بیمارستان کارگرنژاد کاشان بستری است.»

به گفته این منبع آگاه، خانه علی مصلحی همزمان با بازداشت این روزنامه‌نگار در تیر۱۴۰۲، به دستور دادستان کاشان پلمپ شده و کماکان این روزنامه‌نگار از ورود به خانه‌اش محروم است. علی مصلحی به دلیل عدم امکان ورود به خانه‌اش، دسترسی به مدارک شناسایی خود ندارد و به همین دلیل امکان اعتراض به حکم دادگاه بدوی را نداشته است.

هفته گذشته سعید غلامیان، وکیل علی مصلحی در حساب کاربری‌اش در ایکس نوشت، موکلش روز ۴خرداد۱۴۰۳ (۲۴می۲۰۲۴)، «برای تحمل سه سال و یک ماه حبس تعزیری درجه پنج به اجرای احکام کیفری کاشان فراخوانده» شده است.

به گفته منبعی که با دِفای گفت‌وگو کرده است، علی مصلحی پس از مطلع شدن از احضار جهت تحمل حبس «دچار حمله عصبی شده و دست‌کم سه بار در تهران بی‌هوش شده و پس از بازگشت به کاشان به تشخیص پزشک متخصص بلافاصله در بخش اعصاب و روان بیمارستان کارگرنژاد بستری شده است.» به گفته این فرد مطلع، مشکلات جسمی علی مصلحی پس از صدور حکم زندان علیه او آغاز شده و به‌ویژه پس از احضار برای تحمل حبس تشدید شده است.

منبع آگاهی که با دِفای گفت‌وگو کرده است، با اشاره به احضار علی مصلحی به شعبه اجرای احکام تاکید کرد: «پرونده پزشکی و نتایج آزمایشات علی مصلحی به مراجع قضایی ارائه شده است؛ اما دادگاه بدون توجه به وضعیت سلامتی علی مصلحی او را برای اجرای حکم زندان احضار کرده است.»

بر پایه حکم صادرشده در شعبه ۱۰۸ دادگاه کیفری دو شهرستان کاشان، دادگاه علی مصلحی را به اتهام «نشر اکاذیب از طریق سامانه‌های رایانه‌ای» موضوع ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی، به یک سال و سه ماه حبس و بابت اتهام «توهین به مقدسات» موضوع ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی، به سه سال و یک ماه زندان محکوم کرده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، سه سال و یک ماه از این حکم قابل‌اجرا خواهد بود.

علی مصلحی در بخش دیگری از این پرونده نیز توسط دادگاه انقلاب کاشان به اتهام «توهین رهبری» موضوع ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی، به یک سال و سه ماه و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» موضوع ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به هفت ماه زندان محکوم شده است. دادگاه انقلاب حکم صادرشده را به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآورده است.

بر پایه دادنامه صادرشده علیه علی مصلحی، مصادیق اتهامات این روزنامه‌نگار که منجر به صدور مجموعا شش سال و دو ماه زندان علیه او شده است، توییت‌هایی است که علی مصلحی در انتقاد از ناکارآمدی حکمرانی جمهوری اسلامی منتشر کرده است.

علی مصلحی روز ۲۰جولای۲۰۲۴ (۲۹تیر۱۴۰۲)، توسط نیروهای امنیتی در خانه‌اش در کاشان بازداشت شد. این روزنامه‌نگار در این پرونده ۷۰ روز را در بازداشت موقت سپری کرد.