گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

علی تسنیمی، گوینده رادیو فردای اقتصاد، از بازداشتگاه آگاهی شاپور آزاد شد

علی تسنیمی، گوینده رادیو فردای اقتصاد -که روز ۵فوریه۲۰۲۴ (۱۶بهمن۱۴۰۲) و همزمان با توقیف فردای اقتصاد بازداشت شده بود- در ۶۶-مین روز از زمان دستگیری، با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه آگاهی شاپور تهران آزاد شد. علی تسنیمی آخرین عضو فردای اقتصاد بود که پس از توقیف و بازداشت دسته‌جمعی روزنامه‌نگاران این رسانه، کماکان در بازداشت بود.

یک منبع آگاه با اعلام این خبر به دفاع از جریان آزاد اطلاعات گفت، علی تسنیمی درحالی امروز چهارشنبه ۲۲فرودین۱۴۰۳ (۱۰آوریل۲۰۲۴)، با تودیع وثیقه آزاد شد که در دوران بازداشت موقت، از دسترسی به وکیل محروم بود و بیش از دو ماه را در شرایط غیر انسانی بازداشتگاه آگاهی شاپور تهران نگهداری شد.

روز ۵فوریه۲۰۲۴ (۱۶بهمن۱۴۰۲)، در رویدادی بی‌سابقه، ماموران پلیس امنیت اقتصادی تهران با ورود به تحریریه فردای اقتصاد، اقدام به محبوس کردن تمامی اعضای تحریریه این رسانه در ساختمان کیان در میدان آرژانتین تهران کردند. پس از تجمع خانواده‌های روزنامه‌نگاران فردای اقتصاد مقابل ساختمان کیان و رسانه‌ای شدن این رویداد، به مرور شماری از بازداشت‌شدگان آزاد شدند.

از روزنامه‌نگارانی که کماکان در تحریریه فردای اقتصاد محبوس بودند، علی میرزاخانی، سردبیر این رسانه، روز ۸فوریه (۱۹بهمن) آزاد شد و بهزاد بهمن‌نژاد، قائم‌مقام سردبیر فردای اقتصاد، علی تسنیمی، گوینده رادیو فردای اقتصاد، نیکان خبازی، مدیر استودیو و مهرداد عسگری، ویدئو ژورنالیست‌ این رسانه، روز ۹فوریه (۲۰بهمن) از تحریریه رسانه فردای اقتصاد به بازداشتگاه آگاهی شاپور تهران منتقل شدند.

بهزاد بهمن‌نژاد و مهرداد عسگری پس از ۱۰ روز بازداشت موقت، روز پنج‌شنبه ۱۵فوریه (۲۶بهمن)، از بازداشتگاه آزاد شدند. فردای اقتصاد روز شنبه ۲۴فوریه (۵اسفند)، در بیستمین روز توقیف، فعالیت خود را از سر گرفت و نیکان خبازی روز دوشنبه ۴مارس (۱۴ اسفند) پس از نزدیک به یک ماه بازداشت آزاد شد. با این وجود، علی تسنیمی به‌عنوان آخرین عضو بازداشتی فردای اقتصاد، بیش از دو ماه را در بازداشتگاه آگاهی شاپور سپری کرد.