گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

عالیه مطلب‌زاده، عکاس‌خبرنگار، به پلیس فتا احضار شد

در ادامه برخورد‌های قضایی و امنیتی با روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی و همراهانش در «حادثه» سقوط هلی‌کوپتر، پلیس فتای شهرستان کرج، عالیه‌ مطلب‌زاده، عکاس خبری و زندانی سیاسی سابق، را به این نهاد احضار کرد.

عالیه مطلب‌زاده با انتشار این خبر در صفحه کاربری‌اش در ایکس، احضار تلفنی به پلیس فتا را «غیر قانونی» معرفی کرد و نوشت: «تماس‌گیرنده گفت باید تا ظهر به این مرکز مراجعه کنم. آن هم در روزی که تعطیل رسمی است و احضار به کرج که خارج از محدوده زندگی من یعنی تهران است. وقتی نپذیرفتم گفتند فردا مراجعه کن. با این استدلال من که باید به ثنا ابلاغیه بفرستید، گفتند الان و تلفنی ابلاغ کردیم و اگر نیایی عواقبش با خودت.»

عالیه مطلب‌زاده در توییت دیگری نیز اعلام کرد که پس از احضار تلفنی به پلیس فتا و به‌رغم عدم ارسال احضاریه کتبی و قانونی، حساب‌های بانکی‌اش مسدود شده است.

روز گذشته نیز منیژه موذن، مترجم و روزنامه‌نگار حوزه زنان و بین‌الملل، نیز از تشکیل پرونده علیه خود ««به دلیل نحوه اطلاع‌رسانی و واکنش به کشته شدن ابراهیم رئیسی» خبر داده بود.

هیرش سعیدیان، روزنامه‌نگار اقتصادی، امیرحسین مصلی، سردبیر دوهفته‌نامه آیت ماندگار و محمد معینی، وبلاگ‌نویس، نیز فعالان رسانه‌ای دیگری بودند که با انتشار توییت‌های جداگانه از تماس‌های تهدیدآمیز نهادهای امنیتی با خود خبر دادند.

از ساعات ابتدایی انتشار خبر وقوع «سانحه» برای هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی و همراهانش، جمهوری اسلامی موجی جدید از برخوردهای قضایی و امنیتی با روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه را آغاز کرد. دامنه برخوردها قضایی و امنیتی به زودی از سطح خبرنگاران و رسانه‌ها فراتر رفت و به بازداشت، احضار و تماس تهدیدآمیز با کاربران شبکه‌های اجتماعی، خانواده‌های شهروندان کشته شده در اعتراضات ضد حکومتی و وکلا رسید.

گزارش کامل «اختلال گسترده در اطلاع‌رسانی آزاد پیرامون کشته شدن ابراهیم رئیسی» را در این لینک بخوانید.