گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

شکنجه روانی یک روزنامه‌نگار در زندان اردبیل؛ موهای سر ابراهیم رشیدی را تراشیدند

ماموران زندان مرکزی اردبیل، روز ۱۵ژانویه۲۰۲۳ (۲۵دی۱۴۰۲)، پس از انتقال «ابراهیم رشیدی» از بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل به این زندان، موهای سر این روزنامه‌نگار را تراشیدند.

به گفته یک منبع مطلع به دی‌اف‌آی، ابراهیم رشیدی روز ۳۰دسامبر۲۰۲۳ (۹دی۱۴۰۲)، در خانه پدری‌اش در روستای «میرکندیِ» شهرستان مشگین‌شهر بازداشت شد. ماموران اداره اطلاعات، این روزنامه‌نگار را بدون ارائه حکم قضایی بازداشت کردند و پس از انتقال به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر، او را به بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل منتقل کردند.

روز ۱۵ژانویه۲۰۲۳، ابراهیم رشیدی پس از تحمل ۱۰ روز حبس در بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل، به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. ماموران زندان اردبیل در بدو ورود این روزنامه‌نگار به این زندان، در اقدامی توهین‌آمیز، موهای سر ابراهیم رشیدی را تراشیدند.

این اقدام که به نظر می‌رسد برای تشدید فشار روانی بر ابراهیم رشیدی انجام شده است، حتی در قوانین مصوب جمهوری اسلامی ایران نیز غیر قانونی است. مطابق ماده ۱۳۴ آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها، «تراشیدن و کوتاه کردن بیش از حد متعارف موی سر و صورت زندانی بدون رضایت وی ممنوع است.»

شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب مشگین‌شهر، ابراهیم رشیدی را در این پرونده به «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» متهم کرده است. این روزنامه‌نگار و پژوهشگر آذربایجانی، در دو دهه‌ گذشته به دلیل فعالیت‌های مدنی، انتشار گزارش‌های انتقادی و نشر پژوهش‌های مستقل، بارها بازداشت، شکنجه و حبس در زندان‌های اهر، مشگین‌شهر، اردبیل، تبریز، ارومیه و اوین را تحمل کرده است.