گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

دادگاه مطبوعات؛ مدیر مسئول جهان صنعت را مجرم شناخته شد

اعضای هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی، روز ۷خرداد۱۴۰۳ (۲۷می۲۰۲۴)، محمدرضا سعدی، مدیر مسئول روزنامه جهان صنعت و صادق زیباکلام، فعال سیاسی را مجرم شناختند.

اکبر نصراللهی، سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، با اعلام این خبر گفت، اعضای هیات منصفه دادگاه مطبوعات، محمدرضا سعدی، مدیر مسئول روزنامه‌ جهان صنعت را به اتهام «انتشار مطالب خلاف واقع» مجرم شناختند.

روزنامه جهان صنعت در شماره ۲۸آبان۱۴۰۱ (۱۹نوامبر۲۰۲۲) با انتشار مقاله‌ای با تیتر «کیان  را کی کشت» به قلم صادق زیباکلام، به موضوع قتل پرابهام کودکی ۹ ساله به نام کیان پیرفلک در ایذه پرداخته بود. روزنامه جهان صنعت پس از انتشار این گزارش با رأی هیات نظارت بر مطبوعات برای دو هفته توقیف شد.

صادق زیباکلام، نویسنده این مقاله، که به همراه مدیر مسئول روزنامه جهان صنعت توسط هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی مجرم شناخته شده است، در مقاله خود در این روزنامه به ابهامات پیرامون کشته‌شدن کیان پیرفلک پرداخته بود. این استاد سابق علوم سیاسی دانشگاه تهران نوشته بود: «موضوعی که در این میان عجیب است، سخنان قاطع حاکمیت و مسئولانی مانند استاندار، فرماندار و محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری درباره تروریستی بودن وقایع ایذه است».

او افزوده بود: «آن‌ها بر این عقیده‌اند افرادی که مردم را به رگبار بستند، داعش و یا منافقین بودند. حتی محسن رضایی از دستگیری تعدادی از تروریست‌ها در مرز ماکو خبر داده است. این در حالی است که روایت مادر کیان با گفته‌های مسئولان کاملا متفاوت است. به نظرم گفته‌های مادر کیان منطقی‌تر است».

این فعال سیاسی در بخشی از مقاله خود نوشته بود:‌ داستان غم‌انگیز دیگری میان مردم دست به دست می‌شود که برخی از ماموران انتظامی برای این‌که دچار تردید نشوند و به مردم شلیک کنند، از «مواد روانگردان» استفاده می‌کنند. به گفته سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی، این بخش از نوشته‌های صادق زیباکلام، توسط اعضای دادگاه مطبوعات مصداق «انتشار مطالب خلاف واقع» تشخیص داده شده است.