گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

دادستانی تهران علیه شماری از روزنامه‌نگاران اعلام جرم کرد

در پی واکنش‌ها به انتشار گزارشی جدید درباره شیوه جان‌باختن نیکا شاکرمی، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات زن، زندگی، آزادی، در ایران، دادستانی تهران علیه دست‌کم چهار روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای اعلام جرم کرد.

مرضیه محمودی، عسل داداش‌لو، هادی کسایی‌زاده و محمد پارسی، روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای هستند که پس از بازنشر و انتشار توییت‌هایی درباره نیکا شاکرمی، توسط دادستانی تهران احضار و علیه آنها پرونده قضایی تشکیل شد.

مرضیه محمودی با انتشار توییتی در این ارتباط نوشت: «در دادگاه فرهنگ و رسانه پرونده جدیدی برای من تشکیل شده. نه اتهام مشخص است نه جزئیات.» محمد پارسی نیز با انتشار پیام ارسال‌شده برای او از سوی سامانه اطلاع رسانی قوه قضاییه، اعلام کرد که در شعبه ۱۶ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران علیه این روزنامه‌نگار پرونده تشکیل شده است.همزمان احسان بداغی، روزنامه‌نگار، با انتشار توییتی از اعلام جرم دادستانی تهران علیه عسل داداش‌لو خبر داد.

به گفته یک منبع آگاه به دفاع از جریان آزاد اطلاعات، دادستانی تهران پس از انتشار یک توییت در ارتباط با نیکا شاکرمی توسط هادی کسایی‌زاده علیه او نیز اعلام جرم کرد و پرونده قضایی تشکیل داد.

کسایی زاده در توییت خود نوشته بود که اسناد منتشر شده در خبرگزاری میزان و ایرنا در فرایند جان‌باختن نیکا شاکرمی، به‌دلیل وابستگی این رسانه‌ها به دولت و قوه قضائیه نمی‌تواند مستند باشد و باید خبرنگار و رسانه‌های مستقل این اسناد و روایت‌ها را بررسی و منتشر کنند. این توییت ساعتی بعد از صفحه کاربری هادی کسایی‌زاده حذف شد.

خبرگزاری قوه قضاییه نیز روز ۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳ (۱می۲۰۲۴)، در خبری نوشت، دادستانی تهران علیه تعدادی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای به اتهام «انتشار مطالب کذب، توهین‌آمیز و تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی» اعلام جرم کرده است. میزان، علت پیگیرد قضایی روزنامه‌نگاران را مرتبط با «انتشار گزارش جعلی سایت انگلیسی BBC در رابطه با پرونده نیکا شاکرمی» معرفی کرد.

پیش‌تر خبرگزاری بی‌بی‌سی با انتشار گزارشی با عنوان «آخرین‌ نفس نیکا»، روایتی جدید از شیوه «قتل» نیکا شاکرمی، یکی از جان باختگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱، منتشر کرده بود. این گزارش واکنش‌های فراوانی را در میان شهروندان و اهالی رسانه‌ در ایران در پی داشت.