گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

خبرنگار ایران‌ اینترنشنال در سوئد به دلیل تهدید امنیتی به خانه امن منتقل شد

تلویزیون ایران اینترنشنال روز ۲۲خرداد۱۴۰۳ (۱۱ژوئن۲۰۲۴) با انتشار خبری اعلام کرد، مهران عباسیان، خبرنگار این شبکه در سوئد، در پی تهدید‌های امنیتی به خانه امن منتقل شده است.

ایران اینترنشنال به نقل از پلیس سوئد نوشت، این تهدید «‌جدی و واقعی» ارزیابی شده است. مهران عباسیان نیز در توضیح این تهدید به ایران اینترنشنال گفت: «به تازگی یک گروه تبهکار در سوئد از طرف جمهوری اسلامی مامور کشتن من و یکی از همکارانم شده است.»

این اولین بار نیست که یکی از خبرنگاران ایران اینترنشنال مورد تهدید و یا حمله قرار می‌گیرد. در رویدادهای متعددی خبرنگاران این رسانه هدف تهدید، طرح ترور و حمله با چاقو بوده‌اند. در تازه‌ترین تهدید‌های علنی علیه کارکنان شبکه ایران‌اینترنشنال، کاظم غریب‌آبادی، رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، روز ۱۸خرداد۱۴۰۳ (۷ژوئن۲۰۲۴) با انتشار توییتی در حساب کاربری خود، این شبکه تلویزیونی را «تروریستی» معرفی کرد و نوشت «عوامل و مرتبطین آن تحت تعقیب هستند.»

تلویزیون ایران اینترنشنال روز ۲۹مارس۲۰۲۴ (۱۰فرودین۱۴۰۳) نیز با انتشار خبری اعلام کرده بود، پوریا زراعتی، مجری این تلویزیون، در پی حمله افراد ناشناس با چاقو زخمی شده است.

همچنین در آذر۱۴۰۲ (دسامبر۲۰۲۲) شبکه تلویزیونی آی‌تی‌وی‌نیوز بریتانیا با انتشار گزارشی از افشای طرح جمهوری اسلامی برای ترور سیما ثابت و فرداد فرحزاد، دو مجری شبکه ایران‌اینترنشنال خبر داد. بر اساس این گزارش افرادی قصد داشتند در ازای ۲۰۰ هزار دلار این دو مجری ایران اینترنشنال را ترور کنند.

روز جمعه اول دی۱۴۰۲ (۲۲دسامبر۲۰۲۳) نیز دادگاه کیفری مرکزی انگلستان یک تبعه اتریشی چچنی‌تبار به نام «محمد‌حسین دوتایف» را به اتهام «اقدام تروریستی علیه ایران‌اینترنشنال» به سه سال و شش ماه زندان محکوم کرد.

پیش‌تر کمیته مستقل حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل، در بند ۸۴ از گزارش اولیه خود با اشاره به گسترش ابعاد سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران به خارج از ایران، تایید کرده بود، جمهوری اسلامی «روزنامه‌نگاران و سایر کارمندان شاغل در رسانه‌های خارج از کشور، از جمله کسانی که در بی‌بی‌سی فارسی، تلویزیون ایران اینترنشنال، صدای آمریکا، ایران‌وایر و دویچه وله کار می‌کنند را مورد آزار، تهدید و ارعاب قرار داده است».

دفاع از جریان آزاد اطلاعات (DeFFI)، هر گونه اعمال خشونت فیزیکی و روانی علیه روزنامه‌نگاران را حمله به آزادی بیان و نقض حق دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات می‌داند. این سازمان با ابراز نگرانی شدید نسبت به تکرار تهدیدات علیه مهران عباسیان و سایر همکاران او در تلویزیون ایران اینترنشنال، از نهادهای مدافع آزادی بیان و دولت‌ سوئد می‌خواهد، با پیگیری این رویداد ابعاد این پرونده را بدون ملاحظات سیاسی برای افکار عمومی روشن کنند و سیاست‌های خود در قبال حکومت‌های تهدیدکننده آزادی مطبوعات را تغییر دهند.