گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

حکم زندان نسرین حسنی، روزنامه‌نگار، اجرا شد

نسرین حسنی، روزنامه‌نگار و مدیرمسئول هفته‌نامه سیاحت شرق، روز ۴ژانویه۲۰۲۴ (۱۵بهمن۱۴۰۲)، پس از مراجعه به شعبه دو دادسرای اجرای احکام بجنورد، برای اجرای حکم بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.

نسرین حسنی، ساعتی قبل از مراجعه به زندان، با انتشار ویدئویی، با اعلام خبر مراجعه به زندان برای تحمل حبس، گفت: «ما پای آرمان‌های آزادی‌خواهانه خود هستیم و این هفت ماه زندان من، در مقابل هزینه‌هایی که مردم در سال ۱۴۰۱ و سال‌های گذشته برای آزادی دادند، هیچ نیست.»

این روزنامه‌نگار بجنوردی، روز ۵نوامبر۲۰۲۳ (۱۴آبان۱۴۰۲)، توسط دادگاه کیفری دو بجنورد به اتهام «تشویش اذهان عمومی از طریق نشر اکاذیب در فضای مجازی»، موضوع ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی، به هفت ماه زندان و به اتهام «حضور در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی» موضوع ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، به یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود.

خسرو علی‌کُردی، وکیل خانم حسنی نیز با انتشار توییتی در صفحه کاربری خود در ایکس، نوشت که اجرای حکم زندان موکلش درحالی انجام‌ شد که نسرین حسنی به رأی صادرشده در دادگاه بدوی اعتراض نکرد.

این روزنامه‌نگار، آذرماه امسال نیز در بخش دیگری از همین پرونده توسط شعبه اول دادگاه انقلاب بجنورد به ریاست «حبیب‌الله پیرگزی»، به‌صورت غیابی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شده بود. بر پایه دادنامه صادرشده علیه این روزنامه‌نگار، «انتشار مطالب و تصاویر در فضای مجازی» از مصادیق جرم عنوان شده بود. این پرونده با اعتراض نسرین حسنی، به دادگاه تجدید نظر استان خراسان شمالی ارسال شده است.

نسرین حسنی از بازداشت‌شدگان اعتراضات زن، زندگی، آزادی در سال ۲۰۲۲ است. او در این سال همزمان با تداوم اعتراضات توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.