گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

توقف اجرای حکم؛ سعیده شفیعی از زندان اوین آزاد شد

سعیده شفیعی، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین، روز ۲مارس۲۰۲۴ (۱۲اسفند۱۴۰۲)، با توقف اجرای حکم و برای پیگیری روند درمان بیماریش، آزاد شد.

پرتو برهان‌پور، وکیل سعیده شفیعی، با اعلام این خبر در صفحه ایکس خود نوشت: «سعیده شفیعی طبق نظر پزشکی قانونی مبنی بر توقف اجرای حکم، موقتاً برای پیگیری درمان از زندان آزاد شد.» روز ۱۹نوامبر۲۰۲۳ (۲۸آبان۱۴۰۲)، سعیده شفیعی پس از مراجعه به شعبه اول اجرای احکام دادسرای اوین، بازداشت و به این زندان منتقل شده بود.

سعیده شفیعی‌، روز ۲۲جولای۲۰۲۳ (۲بهمن۱۴۰۱)، توسط ماموران اطلاعات سپاه در خانه‌اش در تهران بازداشت و به بند دو-الف در زندان اوین منتقل شد. این روزنامه‌نگار پس از تحمل بیش از دو هفته بازداشت موقت، روز ۷فوریه۲۰۲۳ (۱۸بهمن۱۴۰۱)، با تودیع وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

آگوست۲۰۲۳ (شهریور۱۴۰۲)، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، سعیده شفیعی را به «اتهام تبلیغ علیه نظام»، موضوع ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، به تحمل هفت ماه و ۱۶ روز حبس و بابت اتهام «اجتماع و تبانی با هدف اقدام علیه امنیت ملی»، موضوع ماده ۶۱۰ از این قانون، به تحمل سه سال و شش ماه زندان محکوم کرد.

این روزنامه‌گار در این پرونده به‌عنوان مجازات تکمیلی، به دو سال منع عضویت در گروه و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی و دو سال منع خروج از کشور نیز محکوم شد. این حکم سپتامبر۲۰۲۳، عینا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، سه سال و هفت ماه و ۱۶ روز از حکم حبس صادرشده علیه سعیده شفیعی قابل اجرا خواهد بود.