گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

تشکیل پرونده جدید علیه نیلوفر حامدی و الهه محمدی

یک روز پس از آزادی «الهه محمدی» و «نیلوفر حامدی» از زندان زندان اوین، قوه قضاییه اعلام کرد پرونده‌ای جدید علیه این دو روزنامه‌نگار تشکیل شده است.

خبرگزاری قوه قضاییه، میزان، روز ۱۶ژوئن۲۰۲۴ (۲۵دی۱۴۰۲)، با انتشار یک خبر و بدون نام بردن از نیلوفر حامدی و الهه محمدی، نوشت، به دلیل انتشار تصاویر بدون حجاب این دو روزنامه‌نگار هنگام آزادی از زندان، علیه آنها اعلام جرم شده و «پرونده جدیدی برای این متهمان در دادسرای عمومی و انقلاب تهران» تشکیل شده است.

میزان در ادامه این خبر اعلام کرد، نیلوفر حامدی و الهه محمدی پس از نزدیک به ۱۶ ماه بازداشت موقت و در پی موافقت دادگاه تجدید نظر با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد شدند و تا زمان صدور رای در دادگاه تجدیدنظر آزاد خواهند بود.

با این وجود یک روز بعد، خبرگزاری «فارس»، به نقل از یک منبع آگاه نوشت که این دو روزنامه‌نگار به مرخصی یک هفته‌ای درمانی آمده‌اند. این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در این خبر ادعا کرد، نیلوفر حامدی به مرخصی درمانی برای معالجه «بیماری زنانه» و الهه محمدی به مرخصی درمانی برای رفع مشکل «دندان‌پزشکی» به مرخصی یک هفته‌ای اعزام شده‌اند و پس از پایان مرخصی به زندان بازخواهند گشت.

پیش‌تر بر اساس حکم صادره در دادگاه بدوی، نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به تحمل هفت سال، به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» به تحمل پنج سال و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک‌سال زندان محکوم شده است که هفت سال از این حکم در صورت تایید در دادگاه تجدید نظر قابل‌اجرا خواهد بود.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن نیز به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به تحمل شش سال، به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» به تحمل پنج سال و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل یک‌سال حبس محکوم شده که مطابق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی شش سال از این حکم به عنوان مجازات اشد قابل اجرا خواهد بود. همچنین این دو خبرنگار به عنوان مجازات تکمیلی به دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محکوم شدند.