گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

تداوم سرکوب روزنامه‌نگاران؛ محکومیت پریسا صالحی، اجرای حکم ارسلان رسولی و تفتیش خانه الهه رمضان‌پور

در ادامه سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران، «پریسا صالحی»، روزنامه‌نگار ساکن تهران به حبس، تبعید و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شد، «ارسلان رسولی»، نویسنده و روزنامه‌نگار اهل کلاردشت را برای اجرای حکم زندان بازداشت کردند و خانه «الهه رمضان‌پور»، روزنامه‌نگار حوزه بهداشت و درمان ساکن گرگان، توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت.

پریسا صالحی، روز ۲۵ژانویه۲۰۲۴ (۵بهمن۱۴۰۲)، با انتشار توییتی در حساب کاربری ایکس خود با اعلام خبر محکومیتش به یک سال حبس نوشت، شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به ریاست «موسی آصف‌الحسینی»، به اتهام تبلیغ علیه نظام، او را به «یک سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی و به طور عجیبی دو سال تبعید به زنجان» محکوم کرده است.

این روزنامه‌نگار در ادامه رشته‌توییت خود با «غیرانسانی» نامیدن حکم صادرشده علیه خود، درباره دلیل صدور حکم تبعید به زنجان، از زبان قاضی آصف‌الحسینی نوشت: «تا تحت نظر بزرگترهای فامیل ارشاد و اصلاح گردد.»

یک روز قبل‌تر نیز وبسایت انصاف‌نیوز خبر داد که ارسلان رسولی عمارلویی، روز ۲۴ژانویه۲۰۲۴ (۴بهمن۱۴۰۲)، پس از مراجعه به شعبه اجرای احکام بازداشت و به زندان نوشهر منتقل شد. همزمان هرانا اعلام کرد در پی درخواست «محمدصادق اکبری»، رئیس کل دادگستری مازندران، حکم شش ماه حبس این روزنامه‌نگار، به رأی باز تبدیل شده و او به مزرعه کار زندانیان کلاردشت منتقل شده است. ارسلان رسولی پیش‌تر به اتهام توهین به رهبری، به شش ماه حبس محکوم شده بود.

در همین روز، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در خبری نوشت، نیروهای امنیتی پس از مراجعه به خانه الهه رمضان‌پور، اقدام تفتیش خانه و ضبط شماری از لوزام شخصی این روزنامه‌نگار ازجمله لپ‌تاپ، تلفن همراه و دست نوشته‌های او کردند. الهه رمضان‌پور روزنامه‌نگار حوزه بهداشت و درمان است که سابقه فعالیت در روزنامه همشهری استان ‌گلستان را دارد. او همچنین کانال تلگرامی «پیام‌آوران سلامت» را مدیریت می‌کند.