گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

تداوم بلاتکلیفی مهدی افشارنیک در زندان اوین در سومین هفته از بازداشت

به‌رغم گذشت ۱۶ روز از زمان بازداشت مهدی افشارنیک، کماکان این روزنامه‌نگار اقتصادی بدون دسترسی به وکیل و محرومیت از ملاقات با خانواده، در زندان اوین محبوس است.

به گفته یک منبع مطلع به دفاع از جریان آزاد اطلاعات (DeFFI)، مهدی افشارنیک روز چهارشنبه ۳۱ژانویه۲۰۲۴ (۱۱بهمن۱۴۰۲)، در خانه‌‌اش در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. این روزنامه‌نگار تنها یک بار امکان تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌اش را یافته و طی مدت بازداشت از ملاقات با خانواده و داشتن وکیل محروم بوده است.

کماکان اطلاعی از اتهامات منتسب‌شده به مهدی افشارنیک در دست نیست و مقام‌های دادسرای زندان اوین، به‌رغم مراجعات متعدد خانواده و وکیل این روزنامه‌نگار به این نهاد قضایی، از پاسخگویی شفاف درباره آخرین وضعیت و دلایل بازداشت او، خودداری می‌کنند.

قوه قضاییه تاکنون دوبار بدون ذکر دلیل بازداشت، اقدام به تایید دستگیری مهدی افشارنیک کرده است. روز گذشته ۱۴فوریه (۲۵)، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری این نهاد، بدون نام بردن از مهدی افشارنیک، ادعای پیشین خبرگزاری قوه قضاییه، میزان، پیرامون بازداشت این روزنامه‌نگار اقتصادی را تکرار کرد: «بازداشت او به طور قطع و یقین هیچ ارتباطی با فعالیت رسانه‌ای وی ندارد. موارد مهمی در پرونده متشکله مطرح است و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.»

مسعود ستایشی، در این نشست خبری توضیحی درباره دلایل بازداشت و اتهامات منتسب‌شده به مهدی افشارنیک نداد. پیش‌تر خبرگزاری قوه قضاییه، میزان، نیز با انتشار خبری کوتاه و بدون نام بردن از مهدی افشارنیک، اعلام کرده بود، بازداشت این روزنامه‌نگار ارتباطی به حرفه روزنامه‌نگاری ندارد. این در حالی است که در بسیاری از پرونده‌های تشکیل شده برای روزنامه‌نگاران، اساسا اشاره‌ مستقیمی به اتهامات مرتبط با حرفه روزنامه‌نگاری نمی‌شود و اتهامات مبهم و در بسیاری از پرونده‌ها فاقد مصادیق مجرمانه است.

مهدی افشارنیک، روزنامه‌نگار ساکن تهران است. او سابقه همکاری با روزنامه‌های اعتماد و شرق را در کارنامه دارد.

بر پایه پرونده‌های مستندشده توسط سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات، اکنون دست‌کم ۱۳ روزنامه‌نگار -شامل چهار زن و ۹ مرد- در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران محبوس هستند؛ نسیم سلطان‌بیگی، ویدا ربانی و سعیده شفیعی در بند زنان زندان اوین، نسرین حسنی در زندان بجنورد، سلطانعلی عابدی و ابوبکر توحیدی در زندان زاهدان، ابراهیم رشیدی در زندان مشگین‌شهر، کامیار فکور و مهدی افشارنیک در زندان اوین و بهزاد بهمن‌نژاد، علی تسنیمی، نیکان خبازی و مهرداد عسگری در بازداشتگاه آگاهی شاپورِ تهران.