گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

بازداشت، اعلام جرم و «تذکر»؛ نقض حق آزادی بیان در ایران ادامه دارد

در ادامه نقض حق آزادی بیان در ایران و تداوم برخوردهای قضایی و امنیتی با رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی، حسین شنبه‌زاده، ویراستار، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد، دادستانی تهران علیه حسین پاکدل، بازیگر، اعلام جرم کرد و محمدرضا سعدی، مدیر مسئول روزنامه جهان صنعت، «تذکر» گرفت.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه، روز ۱۶خرداد۱۴۰۳ (۵ژوئن۲۰۲۴)، به نقل از دادستان اردبیل از بازداشت «حسین شنبه‌زاده»، ویراستار و فعال شناخته‌شده شبکه اجتماعی ایکس، خبر داد. دادستان اردبیل بدون ارائه شواهد و مدارکی، حسین شنبه‌زاده را «جاسوس اسرائیل» معرفی و ادعا کرد او «از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی با افسران رده بالای سرویس جاسوسی موساد در ارتباط بوده و زیر پوشش فعالیت ویراستاری اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز موساد از داخل کشور می‌کرده است.»

حسین‌ شنبه‌زاده، زندانی سیاسی سابق، ویراستار، طنزنویس و یکی از کاربران شناخته‌شده در شبکه اجتماعی ایکس است. متهم شدن آقای شنبه‌زاده به «جاسوسی» در حالی مطرح شده است که تسنیم در خبر خود به جای ارائه شواهد و مدارکی درباره این اتهام، با بازنشر یکی از توییت‌های طنز این کاربر در شبکه اجتماعی ایکس، این توییت را مصداق «توهین به ائمه اطهار و مقدسات» معرفی کرده است.

تسنیم یک روز بعد نیز با انتشار خبری دیگر، از اعلام جرم دادستانی تهران علیه حسین پاکدل، بازیگر، خبر داد. آقای پاکدل روز گذشته با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرامش نوشته بود: «مطبخ سیاست، از مردان پخته استیک لاستیک می‌سازد، از مردان پخمه کتلت مخصوص رژیم.»

دادستانی تهران، محتوای استوری حسین پاکدل را مصداق «مطلبی در جهت برهم زدن امنیت روانی جامعه و توهین و هتاکی» معرفی کرده است. تسنیم نیز در توضیح این اقدام قضایی علیه حسین پاکدل نوشت که این بازیگر «با انتشار یک استوری اینستاگرامی شهیدان خدمت به ویژه شهید آیت‌الله رئیسی و همچنین شهید حاج قاسم سلیمانی مورد تمسخر و هجو» قرار داده است.

تسنیم در ادامه این خبر نوشت: «دادستانی تهران همچنین در پی شیطنت یک روزنامه، تذکر لازم را به مدیر مسئول آن روزنامه ابلاغ کرد.» به نظر می‌رسد، معنای حقوقی «تذکر» دادستانی تهران به محمدرضا سعدی، مدیر مسئول روزنامه جهان صنعت، تهدید به برخورد قضایی با این روزنامه و مدیر مسئول آن است.

محمدرضا سعدی و روزنامه جهان صنعت پیش‌تر نیز برخوردهای قضایی را تجربه کرده‌اند. هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی، روز ۷خرداد۱۴۰۳ (۲۷می۲۰۲۴)، محمدرضا سعدی را به اتهام «انتشار مطالب خلاف واقع» مجرم شناخته بود.

این پرونده در پی انتشار مقاله‌ای به قلم صادق زیباکلام، فعال سیاسی، در جهان صنعت علیه این روزنامه گشوده شده بود. زیباکلام در این مقاله به موضوع قتل پرابهام کودکی ۹ ساله به نام کیان پیرفلک در ایذه پرداخته بود.