گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

انتخابات ۱۴۰۳؛ تداوم برخوردهای قضایی با رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران

در ادامه دور جدید برخوردهای قضایی و امنیتی با رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای که پس از آغاز کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری در ایران شروع شده است، دادستانی تهران علیه رسانه‌های حاشیه نیوز و بامدادنو اعلام جرم کرد و هادی کسایی‌زاده، مدیر مسئول ماهنامه میدان آزادی «تذکر» گرفت.

خبرگزاری میزان، مرکز رسانه قوه قضاییه، روز ۲۱خرداد۱۴۰۳ (۱۰ژوئن۲۰۲۴)، با انتشار خبر اعلام جرم دادستانی تهران علیه رسانه‌های حاشیه نیوز و بامدادنو نوشت، مدیر مسئولان این دو رسانه «به واسطه انتشار اخبار کذب در مورد انتخابات» به دادستانی تهران احضار شدند. سایت بامداد نو روز گذشته با انتشار خبری به نقل از حاشیه نیوز نوشته بود: «خانم جمیله علم‌الهدی، همسر سیدابراهیم رئیسی، در نامه‌ای به این شورای نگهبان، خواستار رد صلاحیت علی لاریجانی شده است.»

همزمان با دور جدید برخوردهای قضایی و امنیتی با روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها، روزنامه «جام جم» وابسته به صداوسیما نیز با انتشار یادداشتی با عنوان «وقت برخورد با لجن‌پراکنی» خواستار برخورد با «تخریب‌گران انتخاباتی» شد و چند ساعت بعد، تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی با ذکر اسم چند روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای از جمله احسان بداغی، یاشار سلطانی، عبدالرضا داوری، مصطفی فقیهی و هادی کسایی‌زاده، توییت‌های آن‌ها را مصداق تخریب نامزدهای انتخاباتی معرفی کرد.

این اقدام صداوسیما که نوعی زمینه‌سازی برای برخوردهای قضایی و امنیتی با روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها بود تنها چند روز پس از انتشار دستورالعمل انتخاباتی هیات نظارت بر مطبوعات ایران انجام شد. هیات نظارت بر مطبوعات ایران، روز ۱۷خرداد۱۴۰۳ (۶ژوئن۲۰۲۴)، با انتشار دستورالعملی که برخی مفاد آن مصداق محدود کردن حق آزادی بیان و اختلال در اطلاع‌رسانی مستقل است، روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای ایرانی را به اجرای حکم غیر انسانی شلاق و رسانه‌ها را به تعطیلی و برخوردهای قضایی تهدید کرد.

این تهدیدها روز گذشته عملی شد و ساعتی پیش از اعلام رسمی نام نامزدهای تایید صلاحیت‌شده برای انتخابات ریاست جمهوری، یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار و صبا آذرپیک، فعال رسانه‌ای، برای اجرای حکم زندان بازداشت شدند، علی‌اکبر رائفی‌پور، فعال رسانه‌ای و سیاسی به دادستانی تهران احضار شد و وحید اشتری، دیگر فعال رسانه‌ای، از ارسال پرونده محکومیت‌اش به شعبه اجرای احکام خبر داد. (جزئیات را اینجا بخوانید)
همچنین حسن عباسی، مدیر مسئول وب‌سایت، اشکان‌نیوز، با انتشار تویتتی در صفحه کاربری‌اش از «تذکر» گرفتن هادی کسایی‌زاده، مدیر مسئول ماهنامه میدان آزادی خبر داد. کسایی‌زاده پیش‌تر توییتی در انتقاد از محمدباقر قالیباف، نامزد تایید صلاحیت‌شده برای انتخابات ریاست جمهوری، منتشر کرده بود.