گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

از سرگیری فعالیت فردای اقتصاد؛ نیکان خبازی و علی تسنیمی کماکان در بازداشت هستند

شامگاه روز شنبه ۲۴فوریه۲۰۲۴ (۵اسفند۱۴۰۲)، در بیستمین روز توقیف فردای اقتصاد، این رسانه بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفت. با این وجود، کماکان علی تسنیمی، گوینده رادیو فردای اقتصاد و نیکان خبازی، مدیر فنی و مسئول استدیوی این رسانه، کماکان بلاتکلیف در بازداشتگاه آگاهی شاپور تهران محبوس هستند.

به گفته منابع دفاع از جریان آزاد اطلاعات، از پنج روزنامه‌نگار بازداشت‌شده در رویداد توقیف رسانه فردای اقتصاد، علی میرزاخانی، سردبیر، روز ۸فوریه (۱۹بهمن) و بهزاد بهمن‌نژاد، قائم‌مقام سردبیر و مهرداد عسگری، ویدئوژورنالیست این رسانه، روز ۱۵فوریه (۲۶بهمن)، آزاد شدند. آزادی این فعالان رسانه‌ای بدون تودیع وثیقه و یا کفالت انجام شد. با این وجود و به‌رغم آغاز به کار دوباره فردای اقتصاد، نیکان خبازی و علی تسنیمی، کماکان بلاتکلیف در بازداشتگاه آگاهی شاپور تهران محبوس هستند.

یک منبع آگاه به دفاع از جریان آزاد اطلاعات درباره دلایل تداوم بازداشت نیکان خبازی و علی تسنیمی گفت: «ماموران پلیس امنیت اقتصادی تنها با یک سوء ظن وارد ساختمان کیان شدند و بعد این حادثه تبدیل به بحرانی شد که نتوانستند مدیریتش کنند. حالا پلیس امنیت اقتصادی، تحت فشار نهادهای بالادستی برای توجیه توقیف فردای اقتصاد و بازداشت روزنامه‌نگاران آن است. آنها طی این مدت هیچ مدرکی مبنی بر اثبات ادعاهای مطرح‌شده پیرامون توقیف این رسانه نیافته‌اند. در حال حاضر بهانه در بازداشت نگه داشتن نیکان خبازی و علی تسنیمی هم فقط تلاش برای پرونده‌سازی است. حتی درگیری لفظی و اعتراض علی تسنیمی به ماموران همزمان با ورود آنها به تحریریه فردای اقتصاد هم نمی‌تواند بازداشت غیر قانونی آنها را توجیه کند.»

به گفته این منبع آگاه، موبایل، تبلت و لپ‌تاپ‌های اعضای تحریریه فردای اقتصاد که پس از توقیف تحریریه این رسانه، ضبط شده بود، کماکان به اعضای این رسانه تحویل داده نشده است. همزمان شماری از لوزام اکترونیکی تحریریه فردای اقتصاد نیز در اختیار پلیس امنیت اقتصادی است.

روز ۵فوریه۲۰۲۴ (۱۶بهمن۱۴۰۲)، در رویدادی بی‌سابقه، ماموران پلیس امنیت اقتصادی تهران با ورود به تحریریه فردای اقتصاد، اقدام به محبوس کردن تمامی اعضای تحریریه و کارکنان این رسانه در ساختمان کیان در میدان آرژانتین تهران کردند. ماموران همزمان با توقیف این رسانه، موبایل‌های تمامی روزنامه‌نگان حاضر در تحریریه را ضبط و مانع از خروج آنها از ساختمان شدند.

این اقدام نامتعارف ماموران پلیس امنیت اقتصادی در محبوس کردن روزنامه‌نگاران در دفتر تحریریه، تا ۱۴ ساعت پس از آغاز این رویداد ادامه یافت. پس از تجمع خانواده‌های روزنامه‌نگاران فردای اقتصاد مقابل ساختمان کیان و رسانه‌ای شدن این رویداد، به مرور شماری از روزنامه‌نگاران آزاد شدند.