گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

اختلال در اطلاع رسانی؛ صدور قرار مجرمیت علیه برنا و میدان آزادی و ثبت شکایت علیه ۹دی

هیات منصفه دادگاه سیاسی و مطبوعاتی، مدیر مسئولان خبرگزاری «برنا» و ماهنامه «میدان آزادی» را در پرونده‌هایی جداگانه مجرم شناخت.

«اکبر عبداللهی»، سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌‌های سیاسی و مطبوعاتی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که اتهام‌‌های «هادی کسایی‌زادگان»، مدیر مسئول ماهنامه میدان آزادی، «انتشار اسناد و محرمانه موضوع شکایت سازمان بازرسی کل کشور با تیتر گاف گاوی» و اتهام «محمدامین میرزایی»، مدیر مسئول خبرکزاری برنا «نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع» موضوع شکایت «محسن برزگر محمدی»، «یوسف مجتهد» و «حسین اسرافیلی» با تیتر «ترک فعل گسترده هیات مدیره شرکت متد» بوده است.

هادی کسایی‌زادگان، با انتشار توییتی در صفحه ایکس خود با تایید خبر صدور قرار مجرمیت علیه خود، نوشت: «جرمم آن بود که اسرار هویدا کردم. امروز در دادگاه مطبوعات همه طرف سازمان بازرسی بودند. هیچ کس نگفت دمت گرم که افشا کردی سه دامدار بی‌گناه در انفرادی اوین بودند.»

میدان آزادی، ماهنامه سراسری چاپ تهران است. به‌رغم اینکه مسئولان این ماهنامه این نشریه را مستقل معرفی می‌کنند، با این وجود، میدان آزادی به جریان سیاسی راستِ اصلاح‌طلبان نزدیک است. خبرگزاری برنا نیز وابسته به وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران است. 

همچنین روابط عمومی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که از هفته‌نامه ۹دی به دلیل انتشار «اخبار کذب و اصرار به برجسته‌سازی دروغ در محاکم قضایی» شکایت کرده است. این هفته‌نامه در روزهای گذشته مطالبی در انتقاد از «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس ایران، منتشر کرده بود.

هفته‌نامه ۹دی، نزدیک به جبهه پایداری (راست افراطی مذهبی) و دولت ابراهیم رئیسی است. مدیر مسئول این هفته‌نامه «حمید رسائی»، نماینده سابق مجلس و یکی از جنجالی‌ترین اعضای جبهه پایداری است.