گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

اختلال در اطلاع‌رسانی؛ تداوم برخوردهای امنیتی با فعالان رسانه‌ای در سیستان‌وبلوچستان

همزمان با انتشار خبر جان‌باختن «سپهر شیرانی»، شهروند ۱۹ ساله ساکن زاهدان، روز جمعه دوم فوریه۲۰۲۴ (۱۳بهمن۱۴۰۲) نیز «ابراهیم مینگل» (براهویی) دیگر شهروندخبرنگار فعال در شبکه‌های اجتماعی بلوچ، پس از تحمل ۱۴ روز تحمل بازداشت، از بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان آزد شد.

به گزارش وب‌سایت حال‌وش که در حوزه گزارشگری موارد نقض حقوق شهروندان بلوچ فعالیت می‌کند، ابراهیم مینگل پس از تحمل ۱۴ روز بازداشت موقت از بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان آزاد شد. ماموران موسوم به «لباس شخصیِ» اداره اطلاعات زاهدان، روز ۱۹ژانویه۲۰۲۴ (۲۹دی۱۴۰۲)، ابراهیم مینگل را بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده بودند. به‌رغم پیگیری خانواده این شهروندخبرنگار فعال در شبکه‌های اجتماعی، نهادهای امنیتی و قضایی تا روزها پس از بازداشت ابراهیم مینگل، از پاسخگویی درباره دلایل بازداشت و محل نگهداری ابراهیم مینگل خودداری می‌کردند.

داده‌های دفاع از جریان آزاد اطلاعات نشان می‌دهد، فشارهای امنیتی، تعقیب قضایی و اعمال خشونت بی‌ظابطه علیه فعالان رسانه‌ای بلوچ پس از آغاز اعتراضات سراسری سال ۲۰۲۲۲ (۱۴۰۱) سیری سعودی داشته است.

فعالان رسانه‌ای بلوچ، فوریه سال ۲۰۲۴ را با انتشار خبر جان‌باختن «سپهر شیرانی»، شهروند ۱۹ ساله ساکن زاهدان و شهروندخبرنگار فعال در شبکه‌های اجتماعی آغاز کردند. بر پایه گزارش حال‌وش، سپهر شیرانی روز ۳۰ژانویه۲۰۲۴ (۱۰بهمن۱۴۰۲)، حوالی ساعت ۱۶، پس از خروج از خانه‌اش در زاهدان بازداشت شد.

در پی پیگیری خانواده این شهروند بلوچ، آنها مطلع شدند که فرزندشان توسط ماموران اداره اطلاعات سپاه و به‌دلیل اطلاع‌رسانی درباره مسائل اجتماعی سیستان وبلوچستان و انتشار پست‌های انتقادی از جمهوری اسلامی در صفحه اینستاگرامش، بازداشت شده بود.

حال وش به نقل از منابع آگاه در این ارتباط نوشت که بامداد روز پنجشنبه اول فوریه (۱۲بهمن) و تنها دو روز پس از بازداشت سپهر شیرانی توسط ماموران اداره اطلاعات سپاه، پیکر بی‌جان این شهروند درحالی که از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته بود، در پشت‌بام آپارتمان محل سکونتش پیدا شد. بر پایه این گزارش، ماموران اطلاعات سپاه در تماس با پدر و مادر سپهر شیرانی آنها را تحت فشار گذاشتند تا از اطلاع‌رسانی درباره قتل فرزندشان خودداری کنند.

«منابع موثق» به حال وش گفتند که پیکر سپهر شیرانی روز جمعه دوم ژانویه۲۰۲۴ (۱۳بهمن۱۴۰۲)، در حالی به خاک سپرده شد که «علاوه بر اصابت گلوله به ناحیه سر، وجود آثار شکنجه (شلاق، کبودی روی تمام بدن و شکستگی دست راست) روی بدن سپهر شیرانی» قابل مشاهده بوده است.

جمهوری اسلامی برای کنترل محتوای منتشرشده علیه خود در بستر شبکه‌های اجتماعی و اختلال در جریان آزاد اطلاعات، پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، تلگرام، توییتر، واتس‌آپ و… را در ایران را فیلتر کرده است. اختلال در جریان آزاد اطلاعات در ایران محدود به فیلتر کردن پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی نیست، جمهوری اسلامی برای ایجاد اختلال در اطلاع‌رسانی در ایران مکانیزمی چندلایه دارد؛ مکانیزمی شامل قطع و یا اختلال در اینترنت، سرکوب روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای، احضار، تهدید و تشدید فشارهای امنیتی بر کاربران شبکه‌های اجتماعی، سرمایه‌گذاری و توسعه رسانه‌ها، شبه‌رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی وابسته به جمهوری اسلامی و تولید اخبار و محتوای جعلی و گمراه‌کننده.