گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

پیگرد قضایی و قطع آگهی‌های دولتی روزنامه بشارت یزد در پی انتشار گزارشی انتقادی

در پی انتشار گزارشی انتقادی درباره آسیب‌های زیست محیطی «معدن مس دره زرشک» در روزنامه بشارت یزد، دادستان یزد و روابط عمومی استانداری این استان اقدام به شکایت از مدیر مسئول این رسانه کردند. همزمان اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی یزد آگهی‌های دولتی که یکی از منابع اصلی درآمدی این رسانه است را قطع کرد.

جواد آذرنگار، مدیرمسئول روزنامه بشارت یزد، با انتشار نامه‌ای سرگشاده به مهران فاطمی، استاندار یزد، با انتقاد از قطع یک‌ماهه آگهی‌های دولتی این روزنامه که در پی انتشار گزارشی انتقادی درباره معدن مس دره زرشک اعمال شده است، نوشت: «آیا خبر دارید از زمان انتشار مطلب در روزنامه دهم بهمن، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام منبع درآمد و آگهی‌های روزنامه بشارت یزد را بسته است و از دادن سهمیه آگهی‌های دولتی تاکنون ظرف یک ماه گذشته خودداری کرده است؟»

جواد آذرنگاه همچنین در این نامه خبر داده است که پس انتشار گزارش انتقادی این روزنامه، دادستان یزد و روابط عمومی استانداری این استان از بشارت یزد شکایت کرده‌اند. همزمان دستگاه قضایی این استان علیه مدیر مسئول و این روزنامه تشکیل پرونده داده است. مدیر مسئول بشارت یزد در نامه‌اش پرسیده است: «بعد از شکایت و دادگاهی کردن؛ فشار اقتصادی و فراقانونی چرا؟!»

بشارت یزد، روزنامه‌ای محلی است که در استان یزد منتشر می شود. این روزنامه روز ۳۰ژانویه۲۰۲۴ (۱۰بهمن۱۴۰۲)، با انتشار گزارشی پیرامون معدن مس دره زرشک، از آلایندگی‌های زیست‌محیطی و عدم سرمایه‌گذاری این معدن در منطقه انتقاد کرده بود. معدن دره زرشک در روستایی به همین نام در استان یزد واقع است. دادستان یزد و روابط عمومی استانداری این استان، درحالی اقدام به شکایت از بشارت یزد کرده‌اند که پیش‌تر دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتشار نامه‌ای مخالفت خود با فعالیت معدن مس دره زرشک را به دلیل آلایندگی‌های زیست‌محیطی آن اعلام کرده بود.