گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

نسرین حسنی، روزنامه‌نگار، به یک سال زندان محکوم شد

شعبه دو دادگاه تجدیدنظر استان خراسان شمالی، حکم یک سال زندان صادرشده در دادگاه بدوی علیه نسرین حسنی، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی محبوس در زندان بجنورد، را تایید کرد.

بر پایه دادنامه منتشرشده توسط خسرو علی‌کُردی، وکیل نسرین حسنی، شعبه دو دادگاه تجدیدنظر استان خراسان شمالی به ریاست حسین قدرتی و مستشاری علی غلام‌پور هفت‌آسیا، روز ۲۳ژانویه۲۰۲۴ (۳بهمن۱۴۰۲)، حکم زندان صادرشده در دادگاه بدوی علیه این روزنامه‌نگار را عینا تایید کرد. این حکم همزمان با تداوم حبس نسرین حسنی در زندان بجنورد به او ابلاغ شده است.

پیش‌تر، شعبه اول دادگاه انقلاب بجنورد به ریاست «حبیب‌الله پیرگزی»، نسرین حسنی را به‌صورت غیابی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، موضوع ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، به یک سال زندان محکوم شده بود. بر پایه دادنامه صادرشده علیه این روزنامه‌نگار، «انتشار مطالب و تصاویر در فضای مجازی» از مصادیق جرم عنوان شده بود.

نسرین حسنی، روزنامه‌نگار و مدیرمسئول هفته‌نامه سیاحت شرق است. او روز ۴ژانویه۲۰۲۴ (۱۵بهمن۱۴۰۲)، پس از مراجعه به شعبه دو دادسرای اجرای احکام بجنورد، برای اجرای حکم بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. این روزنامه‌نگار بجنوردی، روز ۵نوامبر۲۰۲۳ (۱۴آبان۱۴۰۲)، توسط دادگاه کیفری دو بجنورد به اتهام «تشویش اذهان عمومی از طریق نشر اکاذیب در فضای مجازی»، موضوع ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی، به هفت ماه زندان و به اتهام «حضور در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی» موضوع ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، به یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود.

نسرین حسنی از بازداشت‌شدگان اعتراضات زن، زندگی، آزادی در سال ۲۰۲۲ است. او در این سال همزمان با تداوم اعتراضات توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.