گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

مهدی افشارنیک، روزنامه‌نگار اقتصادی، بازداشت شد

نیروهای امنیتی، هفته گذشته (احتمالا روز چهارشنبه ۳۱ژانویه۲۰۲۴)، اقدام به بازداشت مهدی افشارنیک، روزنامه‌نگار حوزه اقتصاد کردند.

باشگاه روزنامه‌نگاران ایران با اعلام این خبر به نقل از همسر مهدی افشارنیک نوشته است، این روزنامه‌نگار تنها یک‌بار پس از بازداشت با خانواده‌اش تماس گرفته است و اطلاع داده که در زندان اوین محبوس است. همسر آقای افشارنیک همچنین گفته است، او پس از تماس کوتاه اول که یک روز پس از بازداشت انجام شد، در یک هفته گذشته از تماس تلفنی یا ملاقات با خانواده محروم بوده است.

خبرگزاری قوه قضاییه، میزان، نیز با انتشار خبری کوتاه و بدون نام بردن از مهدی افشارنیک، اعلام کرد، بازداشت این روزنامه‌نگار ارتباطی به حرفه روزنامه‌نگاری ندارد. این در حالی است که در بسیاری از پرونده‌های تشکیل شده برای روزنامه‌نگاران، اساسا اشاره‌ مستقیمی به اتهامات مرتبط با حرفه روزنامه‌نگاری نمی‌شود و اتهامات مبهم و فاقد مصادیق قانونی است.

مهدی افشارنیک، روزنامه‌نگار ساکن تهران است. او سابقه همکاری با روزنامه‌های اعتماد و شرق را در کارنامه دارد.

بر پایه رویدادهای مستندشده توسط سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات، در ماه گذشته میلادی (۱۱دی۱۴۰۲ – ۱۱بهمن۱۴۰۲)، مجموعا ۲۵ روزنامه‌نگار یا مدیرمسئول رسانه -شامل شش زن و ۱۹ مرد- تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند. تنها طی ۳۱ روز، سه روزنامه‌نگار بازداشت شدند، یک روزنامه‌نگار برای اجرای حکم زندان دستگیر شد و چهار روزنامه‌نگار در پرونده‌های جداگانه مجموعا -با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با احتساب آخرین حکم صادر شده در پرونده- به سه سال زندان، ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی، دو سال تبعید، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی محکوم شدند.