گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

مریم شکرانی، روزنامه‌نگار، به جزای نقدی محکوم شد

شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کیفری دو تهران، مریم شکرانی، روزنامه‌نگار و دبیر گروه اقتصاد رسانه شرق را به شش میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد.

رضا شفاخواه، وکیل مریم شکرانی، روز ۴مارس۲۰۲۴ (۱۴اسفند۱۴۰۲) با انتشار این خبر در صفحه ایکس خود نوشت، شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کیفری دو تهران ویژه کارکنان دولت، مریم شکرانی را به اتهام «نشر اکاذیب با هدف تشویش اذهان عمومی» موضوع ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی، به شش میلیون جزای نقدی محکوم کرده است. به نوشته این وکیل حقوق بشری، این حکم به دلیل اطلاع‌رسانی مریم شکرانی درباره حادثه جان‌باختن «آرمیتا گراوند» علیه این روزنامه‌نگار صادرشده است.

حکم صادرشده علیه مریم شکرانی، دست‌کم دومین حکم محکومیت روزنامه‌نگاران ایرانی به دلیل نوشتن پیرامون حادثه جان‌باختن آرمیتا گرواند در متروی تهران است. پیش‌تر دادگاه تجدید نظر استان تهران، روز ۲۴فوریه۲۰۲۴ (۵اسفند۱۴۰۲)، سارا معصومی، روزنامه‌نگار، را به شش ماه زندان و دو سال محرومیت از حرفه روزنامه‌نگاری محکوم کرده بود. دادگاه این حکم را به مدت دو سال تعلیق کرد.

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ساکن تهران بود که روز یک اکتبر۲۰۲۳ (۹مهر۱۴۰۲)، در پی حادثه‌ای در متروی این شهر ابتدا به کما رفت و ۲۸ روز بعد رسانه‌های جمهوری اسلامی از «درگذشت» او خبر دادند. رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی عامل جان‌باختن آرمیتا گراوند را «برخورد سر به سکوی مترو در پی افت فشار خون» معرفی کردند که شماری از رسانه‌ها مانند گاردین، رادیو فردا و ایران‌وایر به نقل از شاهدان عینی عامل برخورد سر آرمیتا گرواند به سکوی مترو را درگیری فیزیکی یک مامور «حجاب‌بان» با این کودک به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری عنوان کردند.