گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

محکومیت سومین روزنامه‌نگار به دلیل نوشتن درباره آرمیتا گراوند

زینب رحیمی، خبرنگار حوزه محیط زیست، به‌دلیل انتشار توییتی درباره جان‌باختن آرمیتا گرواند، روز ۴مارس۲۰۲۴ (۱۴اسفند۱۴۰۲)، به جزای نقدی محکوم شد. این سومین حکم صادرشده در کمتر از دو هفته گذشته علیه روزنامه‌نگاران ایرانی پیرامون این حادثه است.

زینب رحیمی، با اعلام این خبر در صفحه کاربری‌اش در ایکس، در توضیح فرایند دادرسی پرونده نوشت: «پاییز امسال (۱۴۰۲) به دلیل توییتی درباره آرمیتا گراوند، با اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب و به دلیل انتشار عکس بدون حجاب، با اتهام جریحه‌دار کردن عفت عمومی به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدم. در مرحله بازپرسی، اتهام تبلیغ علیه نظام از پرونده برداشته شد و در روند رسیدگی اتهام جریحه‌دار کردن عفت عمومی به انتشار داده‌های مبتذل تغییر کرد. در نهایت، ۱۴ اسفندماه، از اتهام انتشار داده‌های مبتذل به دلیل عکس بدون حجاب، تبرئه شدم؛ اما در اتهام نشر اکاذیب به پرداخت جریمه نقدی محکوم شدم.»

حکم صادرشده علیه زینب رحیمی، سومین حکم محکومیت روزنامه‌نگاران ایرانی به دلیل نوشتن پیرامون حادثه جان‌باختن آرمیتا گراوند است که طی دو هفته گذشته توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی صادر شده است.

روز ۲۴فوریه۲۰۲۴ (۵اسفند۱۴۰۲)، دادگاه تجدید نظر استان تهران، سارا معصومی را به شش ماه زندان و دو سال محرومیت از حرفه روزنامه‌نگاری محکوم کرد. این حکم را به مدت دو سال تعلیق شد. روز ۴مارس۲۰۲۴ (۱۴اسفند۱۴۰۲) نیز شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کیفری دو تهران ویژه کارکنان دولت، مریم شکرانی را با اتهامی مشابه به شش میلیون جزای نقدی محکوم کرده بود.

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ساکن تهران بود که روز یک اکتبر۲۰۲۳ (۹مهر۱۴۰۲)، در پی حادثه‌ای در متروی این شهر ابتدا به کما رفت و ۲۸ روز بعد رسانه‌های جمهوری اسلامی از «درگذشت» او خبر دادند. رسانه‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی عامل جان‌باختن آرمیتا گراوند را «برخورد سر به سکوی مترو در پی افت فشار خون» معرفی کردند که شماری از رسانه‌ها مانند گاردین، رادیو فردا و ایران‌وایر به نقل از شاهدان عینی عامل برخورد سر آرمیتا گراوند به سکوی مترو را درگیری فیزیکی یک مامور «حجاب‌بان» با این کودک به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری عنوان کردند.