گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

محکومیت روزنامه اعتماد و بولتن‌نیوز؛ یکی اصلاح‌طلب دیگری اصول‌گرا

هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی، مدیرمسئولان دو رسانه «اعتماد» و «بولتن نیوز» را در پرونده‌هایی جداگانه مجرم شناخت.

در پی اعلام شکایت «علی صالحی»، دادستان تهران، علیه روزنامه اعتماد، هیئت منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی، «بهروز بهزادی»، مدیرمسئول این روزنامه‌ را در این پرونده «با رأی اکثریت مطلق اعضا» مجرم شناخت. «اکبر نصراللهی»، سخنگوی هیئت منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی در گفت‌وگو با رسانه‌ها، گفت: «اتهام‌های‌ آقای بهروز بهروزی، مدیر مسئول روزنامه اعتماد، نشر اکاذیب و چاپ و انتشار اسناد رسمی و محرمانه موضوع بند ۷ ماده ۶ قانون مطبوعات در تاریخ ۵آذر۱۴۰۲ با تیتر پشت پرده حجاب بان‌ها بود.»

روزنامه اعتماد، در شماره ۲۶نوامبر۲۰۲۳ (۵آذر۱۴۰۲) با انتشار سندی نوشته بود: «زمینه فعالیت‌های حجاب‌بان‌ها مبتنی بر بخشنامه‌ای است که وزارت کشور در خردادماه ابلاغ کرده است.»

اعتماد روزنامه‌ای نزدیک به جریان سیاسی اصلاح‌طلبی است. صاحب امتیاز این روزنامه، «الیاس حضرتی»، فرمانده سابق سپاه، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و دبیر کل حزب «اعتماد ملی» است.

همچنین روز دوشنبه ۱۷ژاونیه۲۰۲۴ (۲۵دی۱۴۰۲)، سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی از مجرم شناخته‌شدن «بابک امینی»، مدیرمسئول و صاحب امتیاز سایت خبری و تحلیلی «بولتن نیوز» خبر داد.

«اکبر نصراللهی»، در گفت‌وگو با رسانه‌ها، در این ارتباط گفت: «پرونده بابک امینی، مدیرمسئول و صاحب امتیاز سایت خبری و تحلیلی بولتن نیوز با موضوع شکایت شرکت بین‌المللی مهندسی ایران در دادگاه جرائم سیاسی و مطبوعاتی مورد رسیدگی قرار گرفت.» او در ادامه افزود: «اعضای هیات منصفه بعد از شنیدن دفاعیات متهم، وی را با اکثریت آرا مجرم اما با اکثریت مطلق آرا مستحق تخفیف شناخت.»

به گفته سخنگوی هیئت منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی، رای دادگاه رسیدگی به پرونده بابک امینی که به ریاست «قاضی کریمی» در شعبه نهم دادگاه کیفری یک برگزار شد، متعاقبا صادر خواهد شد.

به‌رغم ادعای استقلال از سوی بولتن نیوز، این رسانه نزدیک به سپاه تلقی می‌شود. بابک امینی، صاحب امتیاز و مدیر مسئول این پایگاه اطلاع رسانی، پیش‌تر در در نامه‌ای به رئیس قوه‌ قضاییه، این رسانه را «سربازان فرهنگی و رسانه‌ای نظام» معرفی کرده و اعتراضات جنبش سبز را «فتنه» نامیده بود.