گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

ماموریت کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل و گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران تمدید شد

کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل، روز ۴آوریل۲۰۲۴ (۱۶فروردین۱۴۰۳)، با تصویب قطعنامه‌ای ماموریت کمیته حقیقت‌یاب این سازمان و گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران را برای یک سال دیگر تمدید کردند.

پیش‌نویس این قطعنامه که در ۵۵-مین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو به رأی اعضای این شورا گذاشته شد، با ۲۴ رأی موافق، ۱۵ رأی ممتنع و هشت رأی مخالف به تصویب رسید.

چین، کوبا، اندونزی، اریتره، ویتنام، سودان، الجرایز و بوروندی، کشورهایی بودند که به قطعنامه شورای حقوق بشر برای تمدید ماموریت کمیته حقیقت‌یاب و گزارشگر ویژه این سازمان رأی منفی دادند.

این قطعنامه که همزمان ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران و کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل را برای یک سال دیگر تایید کرده است، از جاوید رحمان، گزارشگر خود خواست که دو گزارش درباره موراد نقض حقوق بشر در ایران تهیه کند و همچنین کمیته حقیقت‌یاب این شورا را مامور کرد تا گزارش خود درباره اعتراضات سال ۲۰۲۰ در ایران را تا نشست سال آینده شورای حقوق بشر آماده و به این شورا ارائه کند.

پیش‌تر کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرده بود، جمهوری اسلامی ایران در جریان سرکوب اعتراضات زن، زندگی، آزادی در سال ۲۰۲۲، با «موارد جدی نقض حقوق بشر» مرتکب «جنایات علیه بشریت» شده است. جاوید رحمان نیز در آخرین گزارش خود با اشاره به موارد گسترده نقض حقوق بشر در ایران، تبعیض‌ها و آزارهای سیستماتیک علیه زنان در ایران را «آپارتاید جنسیتی» نامیده بود.

تصویب این قطعنامه فرصت یک‌ساله دیگری در اختیار سازمان‌ها، نهادهای حقوق بشری و پژوهشگران ایرانی قرار خواهد داد تا اسناد و شواهد بیشتری را درباره موارد نقض حقوق بشر در ایران مستند و آن را در همکاری با کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل و گزارشگر ويژه حقوق بشر در امور ایران، به مجامع بین‌المللی ارائه کنند.