گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

فرهاد پایار، روزنامه‌گار: خواهرزاده‌ام را به دلیل فعالیت‌های من بازداشت و به حبس محکوم کردند

شعبه دوم دادگاه انقلاب خرم‌آباد، «غزاله زارع»، فعال حقوق کودکان را مجموعا به سه سال زندان محکوم کرد.

دویچه وله، روز ۲۲ژانویه۲۰۲۴ (۲بهمن۱۴۰۲) در گزارشی نوشت، غزاله زارع، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و بابت اتهام «تشکیل گروه و دسته‌جات با هدف برهم زدن امنیت کشور» و «همکاری با افرادی از شبکه ضدانقلاب در خارج از کشور به دو سال حبس محکوم شده است. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی دو سال از حکم زندان صادرشده قابل‌اجرا خواهد بود.

«فرهاد پایار»، روزنامه‌نگار و دایی غزاله زارع، در این ارتباط در گفت‌وگو با این رسانه گفت، فعالیت‌های روزنامه‌نگاری او در بخش فارسی دویچه وله و نشریه ایران‌ژورنال اصلی‌ترین دلیل بازداشت و صدور حکم زندان برای خواهرزاده‌اش در ایران است.

به گفته پایار، غزاله زارع روز ۳۰جولای۲۰۲۳ (۸مرداد۱۴۰۲) در حالی در خرم‌آباد بازداشت شد که تنها چند روز بعد قصد داشت برای دیدار با او عازم آلمان شود. او در ادامه گفت: «دو هفته پس از بازداشت غزاله، از موبایل او با من تماس گرفته شد. ابتدا چنین وانمود کردند که انگار خود غزاله با من تماس گرفته است، اما موبایل غزاله دست بازجوها بود و این بازجوها بودند که قصد داشتند مستقیم من را تهدید کنند.» پایار در این تماس درباره محل نگهداری و موارد اتهامی خواهرزاده‌اش پرسیده و بازجویان در پاسخ گفته‌اند: «همکاری با شما [ایران‌ژورنال] و دویچه وله فارسی و…»

دویچه وله، رسانه وابسته به دولت آلمان است که بخش‌هایی به زبان‌های مختلف ازجمله فارسی دارد. ایران‌ژورنال نیز یک نشریه اینترنتی به زبان آلمانی است که درباره ایران به انتشار اخبار و گزارش می‌پردازد.

نهاده‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، طی سال‌های گذشته بارها برای تحت فشار گذاشتن و به سکوت کشاندن روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی اپوزیسیون، اقدام به بازداشت و صدور احکام حبس برای خانواده‌های این شهروندان در داخل کشور کرده است.