گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

خبرآنلاین تحت فشار نهادهای امنیتی، نظرسنجی‌اش را حذف کرد

در پی انتشار یک نظرسنجی در وبسایت خبرآنلاین در ارتباط با میزان مشارکت شهروندان در انتخابات، این رسانه تحت فشار نهادهای امنیتی ناگزیر به حذف گزارش خود شد.

خبرآنلاین روز ۲۹ژانویه۲۰۲۴ (۹بهمن۱۴۰۲)، نتایج نظرسنجی انجام شده از سوی یک «مرکز معتبر دولتی» درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را منتشر کرده بود که مشارکت شهروندان را «۳۰درصد» پیش‌بینی می‌کرد.

تنها یک روز پس از انتشار نتایج این نظرسنجی در خبرآنلاین، این گزارش از درگاه‌های این رسانه حذف شد. این رسانه پس از این رویداد در خبری درباره علت حذف محتوای خود نوشت: «در تماسی تلفنی از خبرآنلاین خواسته شد تا این خبر را از خروجی خود حذف کند و اعلام شد که انتشار هر گونه نظرسنجی درباره انتخابات، خلاف مصوبه است؛ اما معلوم نیست مصوبه مورد استناد و تاکید مرجع تماس‌گیرنده، مستند به کدام مصوبه قانونی است و چنین مصوبه‌ای، خروجی تصمیم کدام نهاد ذیصلاح و تصمیم‌گیر است؟ و چرا تاکنون به رسانه‌ها ابلاغ رسمی نشده و ابلاغ شفاهی و تلفنی، جایگزین ابلاغ رسمی شده است؟»

در رویدادی مشابه، اکتبر سال گذشته نیز در پی انتشار نتایج یک نظرسنجی درباره بی‌اثر بودن لایحه حجاب و عفاف در روزنامه شرق، مدیرمسئول این رسانه احضار شده بود. به نظر می رسد، پس از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در سال ۲۰۲۲، فشار بر رسانه‌ها برای ایجاد اختلال در گردش آزاد اطلاعات و محدود کردن اطلاع‌رسانی مستقل، افزایش یافته است.