گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

توقف اجرای حکم؛ نسیم سلطان‌بیگی از زندان اوین آزاد شد

نسیم سلطان‌بیگی، روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین، روز ۹مارس۲۰۲۴ (۱۹اسفند۱۴۰۲)، با توقف اجرای حکم، برای پیگیری روند درمان بیماریش از این زندان آزاد شد.

مریم کیان ارثی، وکیل نسیم سلطان‌بیگی، با اعلام این خبر در صفحه ایکس نوشت: «موکلم خانم نسیم سلطان‌بیگی، پس از اعزام به کمیسیون پزشکی قانونی و موافقت دادستان برای معالجه و درمان بیماری، با دستور توقف اجرای حکم حبس و بعد از تحمل حدود چهار ماه از زندان، به مرخصی آمد.»

نسیم سلطان‌بیگی، روز سه‌شنبه ۲۱نوامبر۲۰۲۳ (۳۰ آبان۱۴۰۲)، پس از مراجعه به شعبه اول اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت به زندان اوین منتقل شده بود. این روزنامه‌نگار حوزه اجتماعی در طول دوران تحمل حبس دست‌کم دو بار از ملاقات و تماس تلفنی با خانواده محروم بود.

نسیم سلطان‌بیگی، ۲۲دسامبر۲۰۲۳ (۱آبان۱۴۰۱)، در فرودگاه بین‌المللی خمینی توسط ماموران اطلاعات سپاه تهران بازداشت و بند دو-الف در زندان اوین منتقل شد. این روزنامه‌نگار پس از تحمل ۴۷ روز بازداشت موقت، روز ۶فوریه۲۰۲۳ (۱۷بهمن۱۴۰۱) و با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شد.

آگوست۲۰۲۳ (شهریور۱۴۰۲)، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، نسیم سلطان‌بیگی را به «اتهام تبلیغ علیه نظام»، موضوع ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، به تحمل هفت ماه و ۱۶ روز حبس و بابت اتهام «اجتماع و تبانی با هدف اقدام علیه امنیت ملی»، موضوع ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی، به تحمل سه سال و شش ماه زندان محکوم کرد. این روزنامه‌گار در این پرونده به‌عنوان مجازات تکمیلی، به دو سال منع عضویت در گروه و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی و دو سال منع خروج از کشور نیز محکوم شد. این حکم سپتامبر۲۰۲۳، عینا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شد.