گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

تمامی مسئولان سازمان محیط زیست در پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران تبرئه شدند

پس از نزدیک به سه سال از وقوع حادثه مرگبار اتوبوس حامل خبرنگاران در جاده نقده به ارومیه که به جان‌باختن مهشاد کریمی، خبرنگار خبرگزاری ایسنا و ریحانه یاسینی، خبرنگار خبرگزاری ایرنا، انجامید، شعبه ۱۱۸ دادگاه کیفری دو ارومیه راننده این اتوبوس را به حبس و پرداخت دیه محکوم کرد. در این پرونده تمامی مسئولان سازمان محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه، تبرئه شدند.

سبحان نجفقلیان، وکیل اولیای دم مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر گفت: «اعتراض ما به صدور قرار منع تعقیب برای مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله فرهاد سرخوش، مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، رد شد. علاوه بر آن مهران نظری سلطان‌آبادی، مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی و مختارخانی، رییس اداره محیط زیست شهرستان ارومیه، مجرم شناخته نشدند.»

نجفقلیان در ادامه این گفت‌وگو اعلام کرد، در این پرونده تنها راننده اتوبوس به پرداخت دیه مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی و دیه مجروحان و تحمل شش ماه حبس محکوم شد. وکیل اولیای دم مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی با تاکید بر اینکه به این رأی اعتراض خواهد کرد، به ایسنا گفت: «بر اساس رای صادر شده قرار شد پرونده «ع.ح»، از مسئولان استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه و «م. ا. ح»، از مدیران وقت سازمان حفاظت محیط زیست، که نقش اساسی آنان در وقوع واژگونی اتوبوس خبرنگاران مورد تاکید شکات است برای اظهار نظر به دادسرا ارجاع شود.»

روز ۲۳ژوئن۲۰۲۱ (۲تیر۱۴۰۰)، در پی واژگونی اتوبوس حامل شماری از خبرنگاران رسانه‌های مختلف که برای بازدید از طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه به استان آذربایجان غربی اعزام شده‌ بودند، مهشاد کریمی، خبرنگار خبرگزاری ایسنا و ریحانه یاسینی، خبرنگار خبرگزاری ایرنا، جان خود را از دست دادند و ۲۱ خبرنگار و عکاس دیگر نیز زخمی شدند.

مسئولان بررسی پرونده اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، بلافاصله پس از این حادثه نقص فنی و ترمز بریدن اتوبوس را عامل این رویداد معرفی کردند. با این حال ابهامات متعددی درباره این حادثه تلخ کماکان بی‌پاسخ است. چرا اتوبوسی فرسوده متعلق به یک کارخانه سیمان برای انتقال روزنامه‌نگاران اختصاص داده شد، علت انتخاب راننده‌ای ناآشنا به شرایط جغرافیای منطقه چه بود، به چه دلیل هیچ‌گونه هماهنگی با اداره راه‌داری ارومیه، پلیس راهور و… برای تامین امنیت روزنامه‌نگاران و تهیه امکانات استاندارد برای انتقال آنها انجام نشد و…