گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

تداوم سرکوب رسانه‌ها؛ این‌بار شرق، کارون، نیرو نیوز، سینما مثبت و صدای میناب

در ادامه‌ی اختلالِ اطلاع‌رسانی در ایران از طریق ثبت شکایت از سوی نهادهای دولتی علیه رسانه‌ها و صدور احکام مجرمیت برای آنها، هیات منصفه‌ی دادگاه‌‌های سیاسی و مطبوعاتی در پرونده‌های جداگانه، مدیر مسئولان روزنامه‌ی «شرق»، پایگاه خبری «نیرونیوز»، پایگاه تحلیلی «سینما مثبت» و روزنامه‌ی «کارون» را مجرم شناخت و شهردار میناب از پایگاه خبری «صدای میناب» به دلیل انتشار گزارشی انتقادی شکایت کرد.

«اکبر نصراللهی»، سخنگوی هیات منصفه‌ی دادگاه‌‌های سیاسی و مطبوعاتی، روز ۸ژانویه۲۰۲۴ (۱۸دی۱۴۰۲)، در گفت‌وگو با رسانه ها اعلام کرد، این نهاد «مهدی رحمانیان»، مدیر مسئول روزنامه شرق به اتهام «نشر مطالب خلاف واقع» موضوع شکایت ‌سازمان سنجش آموزش کشور در مورد تیتر «همه حیران ماجرای کنکور» در تاریخ اول اسفند۱۴۰۱، مجرم شناخته است. به گفته نصراللهی هیأت منصفه دادگاه‌های‌ سیاسی و مطبوعاتی با اکثریت مطلق آراء رحمانیان را مجرم شناخته و مستحق تخفیف ندانسته است.

نصراللهی همچنین در خصوص رسیدگی به پرونده‌ی «رضا استادی وهب»، مدیر مسئول پایگاه تحلیلی سینما مثبت، به اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» موضوع شکایت «سیدمهدی جوادی»، مدیر عامل سابق بنیاد سینمایی فارابی گفت: «پرونده مذکور بعد از قبول فرجام‌خواهی شاکی در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور مجددا در شعبه اول دادگاه‌ کیفری یک تهران برگزار برگزار شد و اعضای هیات منصفه این‌بار با شنیدن اظهارات شاکی با اکثریت آراء، متهم را مجرم اما مستحق تخفیف شناختند.»

سخنگوی هیات منصفه‌ی دادگاه‌‌های سیاسی و مطبوعاتی، همچنین در ارتباط با احکام صادر شده در ارتباط با این دو پرونده که به ریاست قاضی «مصطفی باقری» در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد، گفت که آراء «متعاقبا صادر خواهد شد».

اکبر نصراللهی روز سه‌شنبه دوم ژانویه۲۰۲۴ (۱۲دی۱۴۰۲) نیز از مجرم شناخته شدن مدیر مسوول روزنامه کارون به اتهام «نشر مطالب خلاف واقع و شایعات» خبر داد. سخنگوی هیات منصفه دادگاه مطبوعات با بیان اینکه اکثریت اعضا به مجرم بودن منصور قنواتی رای دادند، گفت: «اتهام آقای منصور قنواتی، مدیر مسوول روزنامه کارون، نشر مطالب خلاف واقع و شایعات موضوع شکایت اداره کل اطلاعات خوزستان بود و برخی اعضای هیأت منصفه با استناد به روند پوشش‌ خبری حوادث‌ سال قبل مندرج در پرونده متهم گفتند که روزنامه کارون با تیترها و عبارت‌های تحریک کننده در اوج اعتراضات ۱۴۰۱ به جای آرامش‌بخشی، حل بحران و تامین آرامش روحی و روانی، در راستای بحران افزایی و آرامش‌زدایی در شرایط ملتهب بوده و استفاده از این کلیدواژه‌ها و عبارات حتی به نقل از دیگران نمی‌تواند رافع مسئولیت روزنامه در شرایط بحرانی باشد».

در همین روز اکبر نصراللهی از مجرم شناخته شدن «وحید ضرابی»، مدیر مسوول پایگاه خبری نیرونیوز خبر داد و گفت: «اعضای هیات منصفه با اکثریت قریب به اتفاق آقای وحید ضرابی، مدیر مسئول نیرو نیوز را از اتهام توهین به اشخاص مجرم نشناختند اما در مورد اتهام نشر اکاذیب مجرم شناختند و وی را مستحق تخفیف دانستند.»

به گفته نصراللهی، رأی دادگاه‌‌های رسیدگی به پرونده منصور قنواتی و وحید ضرابی که در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی «کریمی» برگزار شدند، متعاقبا صادر خواهد شد.

همچنین روز سه‌شنبه دوم ژانویه۲۰۲۴ (۱۲دی۱۴۰۲)، «مهدی میرابی»، روزنامه‌نگار از طرح شکایت شهرداری میناب از پایگاه خبری صدای میناب، به دلیل انتشار یک گزارش انتقادی خبر داد. به نوشته آقای میرابی، شهردار میناب از این پایگاه خبری به اتهام «تشــویش اذهان عمومــی» شکایت کرده است.

چندی پیش صدای میناب در گزارشی انتقادی از خلف وعده شهرداری این شهرستان در بهره‌برداری از پروژه «کانال دفع آب‌های ســطحی» پس از ماه‌ها و عدم پاسخگویی این نهاد منتشر کرد که این امر با واکنش شهردار و در پی آن شکایت از این رسانه روبه‌رو شد.