گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

تداوم حبس مهدی افشارنیک در زندان اوین، در دومین ماه از زمان بازداشت

مهدی افشارنیک، روزنامه‌نگار اقتصادی و مستندساز ساکن تهران، در چهل‌وهشتمین روز از تاریخ بازداشت، کماکان بلاتکلیف در زندان اوین محبوس است.

به گفته یک منبع مطلع، مهدی افشارنیک کماکان بدون داشتن وکیل و محروم از ملاقات با خانواده در زندان اوین محبوس است. به‌رغم بارها مراجعه همسر و وکیل این روزنامه‌نگار به دادسرای اوین، مقام‌های قضایی از پاسخگویی شفاف درباره دلایل بازداشت و اتهامات انتسابی به مهدی افشارنیک خودداری می‌کنند. بی‌خبری از وضعیت مهدی افشارنیک، بر نگرانی‌های خانواده از سرنوشت این روزنامه‌نگار افزوده است.

مهدی افشارنیک، شامگاه روز سه‌شنبه ۳۰ژانویه۲۰۲۴ (۱۰بهمن۱۴۰۲)، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. قوه قضاییه تاکنون دوبار بدون ذکر دلیل بازداشت، اقدام به تایید دستگیری مهدی افشارنیک کرده است.

روز ۱۴فوریه (۲۵بهمن)، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری این نهاد، بدون نام بردن از مهدی افشارنیک، ادعای پیشین خبرگزاری قوه قضاییه پیرامون بازداشت این روزنامه‌نگار اقتصادی را تکرار کرد: بازداشت او به طور قطع و یقین هیچ ارتباطی با فعالیت رسانه‌ای وی ندارد. موارد مهمی در پرونده متشکله مطرح است و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

مسعود ستایشی در این نشست خبری توضیحی درباره دلایل بازداشت و اتهامات منتسب‌شده به مهدی افشارنیک نداد. پیش‌تر خبرگزاری قوه قضاییه، میزان، نیز با انتشار خبری کوتاه و بدون نام بردن از مهدی افشارنیک، اعلام کرده بود، بازداشت این روزنامه‌نگار ارتباطی به حرفه روزنامه‌نگاری ندارد. این در حالی است که مستندات سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات نشان می‌دهد، در بسیاری از پرونده‌های تشکیل‌شده علیه روزنامه‌نگاران، اساسا اشاره‌ مستقیمی به اتهامات مرتبط با حرفه روزنامه‌نگاری نمی‌شود و اتهامات، مبهم و در بسیاری از پرونده‌ها فاقد مصادیق مجرمانه است.