گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی علی تسنیمی، گوینده رادیو فردای اقتصاد، در بازداشتگاه آگاهی شاپور

علی تسنیمی، گوینده رادیو فردای اقتصاد -که روز روز ۵فوریه۲۰۲۴ (۱۶بهمن۱۴۰۲) و همزمان با توقیف فردای اقتصاد بازداشت شده بود- در ۵۲-مین روز از زمان دستگیری، کماکان بدون دسترسی به وکیل در شرایط غیر انسانی بازداشتگاه آگاهی شاپور تهران محبوس است.

به گفته منابع دفاع از جریان آزاد اطلاعات، علی تسنیمی درحالی وارد دومین ماه از زمان بازداشت موقت شده است که کماکان از دسترسی به وکیل محروم است و در شرایط غیر استاندارد و فاقد حداقل زیست انسانی بازداشتگاه آگاهی شاپور تهران زندانی است.

تداوم بازداشت علی تسنیمی در شرایطی ادامه دارد که پیگیری خانواده این گوینده رادیو فردای اقتصاد برای تودیع وثیقه و صدور آزادی موقت او بی‌نتیجه بوده است. تاکنون مقام‌های قضایی بارها به علی تسنیمی و خانواده‌اش وعده داده‌اند که به زودی آزاد خواهد شد، با این وجود هر بار این وعده عملی نشده است.

آخرین بار روز چهارشنبه ۱۳مارس۲۰۲۴ (۲۳اسفند۱۴۰۲)، ماموران «بر اساس وعده قبلی مبنی بر آزاد کردن علی تسنیمی، او را به دادسرا منتقل کردند. آقای تسنیمی در دادسرا به بازداشت غیر قانونی خود و همکارانش اعتراض کرد و درخواست داد تا شکایت او از نهاد بازداشت‌کننده پیگیری شود؛ اما مقام‌های قضایی نه‌تنها شکایت او را ثبت و پیگیری نکردند که علی تسنیمی را دوباره به بازداشتگاه آگاهی شاپور بازگرداندند.»

اقدام اعتراضی علی تسنیمی در دادسرا، دست‌کم سومین درگیری لفظی و اعتراض شدید علی تسنیمی به بازداشت خود و همکارانش بود. اولین‌بار، روز دوشنبه ۵فوریه۲۰۲۴ (۱۶بهمن۱۴۰۲) و هم‌زمان با ورود ماموران پلیس امنیت اقتصادی به دفتر تحریریه فردای اقتصاد، علی تسنیمی به رفتار فراقانونی ماموران مسلح که با اقدامات خود باعث ایجاد ترس و شوک روحی به اعضای تحریریه شده بودند، اعتراض کرده بود.

دومین اعتراض نیز روز ۱۲فوریه (۲۳بهمن) رخ داد. در این روز، خانواده‌های بازداشت‌‌شدگان فردای اقتصاد اجازه یافتند با عزیزان خود ملاقات کنند. در جریان ملاقات بازداشت‌شدگان با خانواده‌هایشان، بار دیگر تنشی لفظی بین علی تسنیمی با ماموران به وجود آمد و ماموران اقدام به تهدید او کردند.

روز ۵فوریه۲۰۲۴ (۱۶بهمن۱۴۰۲)، در رویدادی بی‌سابقه، ماموران پلیس امنیت اقتصادی تهران با ورود به تحریریه فردای اقتصاد، اقدام به محبوس کردن تمامی اعضای تحریریه این رسانه در ساختمان کیان در میدان آرژانتین تهران کردند. پس از تجمع خانواده‌های روزنامه‌نگاران فردای اقتصاد مقابل ساختمان کیان و رسانه‌ای شدن این رویداد، به مرور شماری از بازداشت‌شدگان آزاد شدند.

از روزنامه‌نگارانی که کماکان در تحریریه فردای اقتصاد محبوس بودند، علی میرزاخانی، سردبیر این رسانه، روز ۸فوریه (۱۹بهمن) آزاد شد و بهزاد بهمن‌نژاد، قائم‌مقام سردبیر فردای اقتصاد، علی تسنیمی، گوینده رادیو فردای اقتصاد، نیکان خبازی، مدیر استودیو و مهرداد عسگری، ویدئو ژورنالیست‌ این رسانه، روز ۹فوریه (۲۰بهمن) از تحریریه رسانه فردای اقتصاد به بازداشتگاه آگاهی شاپور تهران منتقل شدند.

بهزاد بهمن‌نژاد و مهرداد عسگری پس از ۱۰ روز بازداشت موقت، روز پنج‌شنبه ۱۵فوریه (۲۶بهمن)، از بازداشتگاه آزاد شدند. فردای اقتصاد روز شنبه ۲۴فوریه (۵اسفند)، در بیستمین روز توقیف، فعالیت خود را از سر گرفت و نیکان خبازی روز دوشنبه ۴مارس (۱۴ اسفند) پس از نزدیک به یک ماه بازداشت آزاد شد. با این وجود، علی تسنیمی دومین ماه از زمان دستگیری، کماکان بدون دسترسی به وکیل در بازداشتگاه آگاهی شاپور تهران محبوس است.