گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

بازداشت موقت، فرهاد مرادی، مدیرعامل پیام‌رسان سروش

فرهاد مرادی، مدیرعامل پیام‌رسان ایرانی سروش، به اتهام «تسهیل دسترسی به محتوای مستهجن» بازداشت و پس از تفهیم اتهام و با قید وثیقه آزاد شد.

میزان، خبرگزاری قوه قضاییه، امروز دوشنبه ۱۳آذر، با انتشار این خبر و بدون نام بردن از فرهاد مرادی، نوشت: «در پی تذکر‌های مکرر و چندین باره به مدیرعامل یکی از پلتفرم‌های ایرانی برای چاره‌اندیشی در رابطه با انتشار محتوای غیراخلاقی و انتشار تصاویر مستهجن، مدیرعامل این پلتفرم احضار و بازداشت شد.»

میزان نوشته است که حکم جلب فرهاد مرادی پس از احضار چندین‌باره او و در پی عدم مراجعه مرادی به نهاد قضایی انجام شده است. بر پایه این خبر، «پس از جلب مدیرعامل این مجموعه (پیام‌رسان سروش) عناوین اتهامی، تسهیل دسترسی به محتوای مستهجن و فراهم کردن موجبات فساد از طریق بسترسازی و عدم نظارت منتهی به اشاعه فحشا به وی تفهیم شد.»

فرهاد مرادی ساعتی پس از بازداشت با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. او مدیرعامل پیام‌رسان سروش است که پس از فراگیر شدن استفاده از تلگرام در بین شهروندان ایرانی و فیلتر شدن این پیام‌رسان توسط جمهوری اسلامی، با نسخه‌ای شبیه به تلگرام آغاز به کار کرد.

جمهوری اسلامی برای کنترل محتوای منتشرشده علیه خود در بستر شبکه‌های اجتماعی و اختلال در جریان آزاد اطلاعات، پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌هایی مانند تلگرام، توییتر، واتس‌آپ و… را در ایران را فیلتر کرده است. همزمان حاکمیت با حمایت از پیام‌رسان‌هایی مانند سروش، تلاش کرده است پلتفرم‌هایی را که دسترسی نهادهای امنیتی و قضایی را به اطلاعات شهروندان تسهیل می‌کنند را تسهیل کند.