گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

انفجار در سالگرد قاسم سلیمانی؛ انتقام سخت جمهوری اسلامی از کاربران شبکه‌های اجتماعی

در پی وقوع دو انفجار مرگبار در مراسم سالگرد «قاسم سلیمانی»، فرمانده پیشین سپاه قدس، واکنش شهروندان در شبکه‌های اجتماعی به این حادثه که جمهوری اسلامی آن را «تروربستی» اعلام کرد، متفاوت بود. شماری از شهروندان این حادثه را محکوم کردند، شماری دیگر با تاکید بر ناتوانی جمهوری اسلامی در تامین امنیت مردم، حاکمیت را مسئول انفجارهای کرمان دانستند و شماری جمهوری اسلامی را عامل این حادثه خونین معرفی کردند. نهادهای قضایی و امنیتی نیز در واکنش ده‌ها تن از شهروندان را بازداشت، صدها صفحه کاربری در شبکه‌های اجتماعی را توقیف و شماری از مراکز کسب‌وکار را پلمب کرد.

بلافاصله پس از انتشار اخبار اولیه در ارتباط با انفجار در کرمان، این خبر به صدر مسائل مورد بحث در شبکه‌های اجتماعی ایرانیان تبدیل شد. در پی افزایش انتقادها از جمهوری اسلامی، محمد موحدی آزاد، دادستان کشور، دستور تشکیل پرونده قضایی و بازداشت معترضان را صادر کرد و غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه‌قضاییه، در جلسه‌ای که با حضور مقام‌های بلندپایه قضایی کشور برگزار شد، در این ارتباط گفت: «کسانی که در فضای مجازی و غیرمجازی با ارتکاب اعمال مجرمانه همسو با اسرائیل، آمریکا و داعش به آن‌ها کمک کردند و دل مومنین را به درد آوردند را حتما تعقیب کنید.»

تنها ساعتی پس از حادثه انفجار در کرمان، موجی کم‌سابقه از افشای هویت کابران ناشناس شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران و شبه‌رسانه‌های حامی جمهوری اسلامی آغاز شد و نیروهای امنیتی شروع بازداشت گسترده شهروندان کردند.

کماکان آمار رسمی و جامعی درباره شمار بازداشت‌شدگان این دور از دستگیری‌ها در دسترس نیست. با این وجود دفاع از جریان آزاد اطلاعات با تکیه بر گزارش‌های رسید از منابع مطلع، آمارهای اعلام‌شده از سوی دادستان‌های شهرهای مختلف و رسانه‌های دولتی، تایید می‌کند، دست‌کم ۱۷۳  تن از شهروندان به دلیل انتشار پست‌های انتقادی درباره انفجار در مراسم یادبود قاسم سلیمانی بازداشت، دست‌کم ۳۱۱ شهروند به نهادهای قضایی و امنیتی احضار و دست‌کم ۶۴۷ صفحه در شبکه‌های اجتماعی مسدود و دست‌کم ۱۲ مرکز کسب و کار پلمب شدند.