گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

اختلال در اطلاع‌رسانی؛ دو فیلم‌بردار مسجد مکی به حبس محکوم شدند

در ادامه تلاش جمهوری اسلامی برای ایجاد اختلال در اطلاع‌رسانی درباره جمعه‌های اعتراضی در زاهدان، دادگاه تجدید نظر استان سیستان‌وبلوچستان، دو تن از فیلم‌برداران مسجد مکی این شهر را به زندان محکوم کرد.

پایگاه خبری حال وش که رویدادهای استان سیستان‌وبلوچستان را پوشش می‌دهد، با انتشار خبری نوشت، دادگاه تجدید نظر سیستان‌وبلوچستان، حکم صادرشده در دادگاه بدوی علیه اسامه شه‌بخش (نارویی) فیلم‌بردار مسجد مکی زاهدان و عبدالنصیر شه‌بخش، فیلم‌بردار و نوه عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت این شهر، را تایید کرد.

دسامبر ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲)، شعبه اول دادگاه انقلاب زاهدان به ریاست «ابوالفضل جانفزا»، اسامه شه‌بخش (نارویی) و عبدالنصیر شه‌بخش را به یک سال زندان محکوم کرده بود. این دو فیلم‌بردار مسجد ملکی، روز ۲۷ژوئن۲۰۲۴ (۶تیر۱۴۰۲) توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت و پس از تحمل نزدیک به پنج ماه حبس، روز ۱۸نوامبر (۲۷آبان)، از بند ۹ زندان زاهدان آزاد شده بودند.

به نظر می‌رسد، صدور حکم حبس علیه این دو فیلم‌بردار مسجد ملکی زاهدان در ادامه تلاش‌های نهادهای قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی برای ایجاد اختلال در اطلاع‌رسانی درباره جمعه‌های اعتراضی در این شهر است. مسجد ملکی زاهدان، پس از کشتار بی‌رحمانه شهروندان بلوچ در ۱۰اوکتبر۲۰۲۲ (۱۸مهر۱۴۰۱)، هر جمعه پیش و پس از برگزاری نماز جمعه در این مسجد، به شکل پیوسته صحنه اعتراضات مسالمت‌آمیز شهروندان به جمهوری اسلامی بوده است.

بر پایه پرونده‌های مستندشده توسط دفاع از جریان آزاد اطلاعات، احکام حبس صادر شده علیه اسامه شه‌بخش (نارویی) و عبدالنصیر شه‌بخش، دومین و سومین حکم صادرشده علیه فیلم‌بردان و فعالان رسانه‌ای مسجد مکی از آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی است. پیش‌تر ابوبکر توحیدی (میربلوچ‌زهی)، توسط دادگاه انقلاب زاهدان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه زندان محکوم شده بود.