گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

آفتاب یزد پس از ۲۴ سال فعالیت به کار خود پایان داد

روزنامه سراسری آفتاب یزد، روز ۱۸مارس۱۴۰۲ (۲۸اسفند۱۴۰۲)، آخرین نسخه خود را منتشر کرد و پس از نزدیک به ۲۴ سال انتشار به فعالیت خود پایان داد.

منصور مظفری، مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد، در گفت‌وگو با وب‌سایت شفقنا، با اعلام خبر تعطیلی این روزنامه گفت: رسانه باید موثر باشد. وقتی با وجود هشدارها و گزارش‌هایی که برای مدیران و وزیران فرستادیم و پاسخی دریافت نکردیم یعنی موثر نبودیم. بنابراین تصمیم گرفتیم روزنامه آفتاب یزد را تعطیل کنیم تا شرمنده مردم و شهدا در آن دنیا نباشیم. به همین دلیل از سال آینده تصمیمی برای انتشار دوباره روزنامه نداریم و ۲۸اسفند۱۴۰۲ آخرین نسخه آفتاب یزد منتشر می‌شود.

آفتاب یزد در سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹ خورشیدی) تاسیس شد و ابتدا روزنامه محلی استان یزد بود که بعدها امتیاز آن تبدیل به روزنامه‌ای سراسری شد. این روزنامه از رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان در دو دهه اول فعالیتش بود. با این وجود، مشی محافظه‌کارانه این روزنامه در طی دوران فعالیتش، موجب شد که به‌رغم توقیف بسیاری از روزنامه‌ها و رسانه‌های جنبش اصلاحات، این روزنامه از برخوردهای امنیتی در امان بماند. 

سیدمجتبی واحدی، سردبیر دهه اول انتشار روزنامه آفتاب یزد بود. او پس از سرکوب جنبش سبز در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸)، از این روزنامه جدا شد. آفتاب یزد از دور دوم ریاست جمهوری حسن روحانی در ایران به یکی از منتقدان محافظه‌کار این دولت و اصلاح‌طلبان حامی آن تبدیل شد. در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که همزمان با یکی از وسیع‌ترین کمپین‌های تحریم انتخابات در ایران بود، تمجید مدیر مسئول این روزنامه از ابراهیم رئیسی از دیگر رویدادهایی بود که تغییر محسوس مشی آفتاب یزد را آشکار می‌کرد.