گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

آخرین جلسه دادگاه حادثه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست برگزار شد

پس از گذشت حدود دو سال و هشت ماه از وقوع حادثه مرگبار اتوبوس حامل روزنامه‌نگاران در جاده نقده به ارومیه که به جان‌باختن مهشاد کریمی، خبرنگار خبرگزاری ایسنا و ریحانه یاسینی، خبرنگار خبرگزاری ایرنا، انجامید، آخرین جلسه رسیدگی به پرونده این حادثه برگزار شد.

سبحان نجفقلیان، وکیل اولیای دم مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، در گفت‌وگو با ایسنا، گفت، آخرین جلسه دادرسی پرونده اتوبوس خبرنگاران روز پنجشنبه ۱۵فوریه۲۰۲۴ (۲۶بهمن۱۴۰۲)، در شعبه ۱۱۸ دادگاه کیفری دو ارومیه برگزار برگزار شد. در این جلسه آخرین دفاع سه تن از متهمین پرونده شامل «راننده، مدیران وقت سازمان محیط زیست و ارومیه» اخذ شد.

این وکیل دادگستری در ادامه این گفت‌وگو، با بیان اینکه «پیش‌بینی می‌شود رای دادگاه بدوی ظرف یک هفته آینده صادر و ابلاغ شود»، درباره سایر متهمان این پرونده نیز گفت: «در این رای علاوه بر سه متهم مذکور، اعتراض اولیای دم و سایر شکات پرونده به قرار منع تعقیب دو تن از مدیران وقت ستاد احیای دریاچه ارومیه که در شعبه ۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه صادر شده بود نیز تعیین تکلیف خواهد شد.  علاوه بر آن، ممکن است نسبت به دو تن دیگر از مسئولان وقت سازمان‌های مذکور که نقش اساسی آنان در حادثه مورد تاکید شکات است ولی در مرحله دادسرا مورد اظهارنظر قرار نگرفته‌اند، اقدام قانونی لازم انجام شود.» سبحان نجفقلیان، در این مصاحبه تاکید کرد که این رای مشخص کننده سرنوشت این پرونده خواهد بود.»

۹۹۶ روز قبل، روز ۲۳ژوئن۲۰۲۱ (۲تیر۱۴۰۰)، در پی واژگون شدن اتوبوس حامل شماری از روزنامه‌نگاران رسانه های مختلف که برای بازدید از طرح انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه به استان آذربایجان غربی اعزام شده‌ بودند، مهشاد کریمی، خبرنگار خبرگزاری ایسنا و ریحانه یاسینی، خبرنگار خبرگزاری ایرنا، جان خود را از دست دادند و ۲۱ خبرنگار و عکاس دیگر نیز زخمی شدند.

مسئولان بررسی پرونده اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، بلافاصله پس از این حادثه نقص فنی و ترمز بریدن اتوبوس را عامل این رویداد معرفی کردند. با این حال ابهامات متعددی درباره این حادثه تلخ کماکان بی‌پاسخ است. چرا اتوبوسی فرسوده متعلق به یک کارخانه سیمان برای انتقال روزنامه‌نگاران اختصاص داده شد، علت انتخاب راننده‌ای ناآشنا به شرایط جغرافیای منطقه چه بود، به چه دلیل هیچ‌گونه هماهنگی با اداره راه‌داری ارومیه، پلیس راهور و… برای تامین امنیت روزنامه‌نگاران و مهیا امکانات استاندارد برای انتقال آنها انجام نشد و…