گزارش شش ماهه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران؛ سال ۲۰۲۴

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در شش ماهه اول...

ژوئن ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران در ماه...

می ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

گزارش ماه می سازمان «دفاع از جریان آزاد اطلاعات»...

آوریل ۲۰۲۴؛ گزارش ماهانه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران

همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش ماهانه سازمان...

ابراهیم رشیدی، روزنامه‌نگار، از زندان مشگین‌شهر آزاد شد

ابراهیم رشیدی (ساوالان)، روزنامه‌نگار و پژوهشگر، روز ۲۲فوریه۲۰۲۴ (۳اسفند۱۴۰۲)، پس از تحمل ۵۴ روز بازداشت موقت، از زندان مشگین‌شهر آزاد شد.

محمد رشیدی، برادر ابراهیم رشیدی، با انتشار این خبر در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که این روزنامه‌نگار با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان مشگین‌شهر آزاد شده است.

ابراهیم رشیدی، روز ۳۰دسامبر۲۰۲۳ (۹دی۱۴۰۲)، در خانه پدری‌اش در روستای «میرکندیِ» شهرستان مشگین‌شهر بازداشت شد. ماموران اداره اطلاعات، این روزنامه‌نگار را بدون ارائه حکم قضایی بازداشت کردند و پس از انتقال به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر، او را به بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل منتقل کردند.

آقای رشیدی پس از تحمل بیش از دو هفته حبس در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل، به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. طی مدت بازداشت این روزنامه‌نگار در بازداشتگاه، او از داشتن وکیل و امکان ملاقات با خانواده محروم بود. روز ۱۵ژانویه۲۰۲۴ (۲۵دی۱۴۰۲)، ماموران زندان اردبیل در بدو ورود این روزنامه‌نگار به این زندان، در اقدامی که از مصادیق شکنجه روانی است، موهای سر ابراهیم رشیدی را تراشیدند.

ابراهیم رشیدی، روز ۲۷ژانویه۲۰۲۴ (۷بهمن۱۴۰۲)، از زندان اردبیل به زندان مشگین‌شهر منتقل شد. شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مشگین‌شهر، این روزنامه‌نگار را در این پرونده به «تبلیغ علیه نظام»، موضوع ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی و «نشر اکاذیب با هدف تشویش اذهان عمومی» موضوع ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی متهم کرده است.

بر پایه پرونده‌های مستندشده توسط دفاع از جریان آزاد اطلاعات، تا روز ۲۲فوریه۲۰۲۴ (۳اسفند۱۴۰۲)، دست‌کم ۱۰ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران محبوس بودند؛ سعیده شفیعی، نسیم سلطان‌بیگی و ویدا ربانی در زندان اوین، نسرین حسنی در زندان بجنورد، ابوبکر توحیدی در زندان زاهدان، کامیار فکور، روح‌الله نخعی و مهدی افشارنیک در زندان اوین و علی تسنیمی و نیکان خبازی در بازداشتگاه آگاهی شاپور تهران.